Hoe kan je het beste reageren als je slecht bediend/geholpen word?

Ik heb helaas regelmatig dat ik me echt enorm irriteer aan slechte bediening bijv. in restaurants. Vervelende is dat ik dan verbaal erg agressief kan worden. Ik weet dat van mezelf alleen op zulke momenten krop ik me helemaal op tot de ontploffing. En rare is meestal heb ik gelijk maar doordat ik dan fel reageer is de sfeer/etentje verpest en dat wil ik voorkomen. Ook mijn omgeving ziet dit soms.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je slecht bedient wordt, kan je dat best melden bij diegene. Is hij/zij bijvoorbeeld slordig, kan je op een rustige manier vragen "kunt u misschien iets minder slordig zijn want..." . Niks mis mee, een restaurant hoort goed te zijn! En ze begrijpen het vast beter als je er een reden bij vertelt. Gewoon iets aan doen, gevoelens opkroppen is nooit goed, zeker niet als je van jezelf weet dat het fout kan gaan. Succes!

Misschien kun je eerst aan iemand die bij je is vragen of hij/zij er ook last van heeft. Als dat zo is, en je bent bang dat je zelf niet beleefd er iets van kan zeggen, dan kun je misschien beter vragen of diegene er iets van zegt. Het is wel handig, als de bediening echt gebrekkig is, dat er iets van gezegd wordt, want misschien heeft de bediener het helemaal niet door. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, het is wel heel goed dat je zoekt hoe je het netjes kunt doen, en dus van jezelf doorhebt dat je nog niet perfect reageerd, daar heb ik wel respect voor!

Ik begrijp uit je verhaal dat je jezelf eigenlijk niet in de hand hebt op zo´n moment. Feedback geven én ontvangen kan erg moeilijk zijn. Het is echter wel `makkelijk` aan te leren. Het is gewoon een kwestie van oefenen. Begin te oefenen met positieve feedback te geven aan mensen, bijvoorbeeld obers of verkopers die je geholpen hebben. Wanneer de kelner vraagt of alles naar wens is geweest na een etentje, maar het vlees was bijvoorbeeld net iets te doorbakken zou je iets kunnen zeggen als: "Als het vlees gebakken was zoals gevraagd, zou het perfect geweest zijn". Op deze manier geef je aan dat je verder tevreden was, maar nét dat ene stond je niet aan. Wanneer je dit maar vaak genoeg oefent zal je zien dat het uiteindelijk vanzelf gaat. Je leert jezelf aan om te gaan met feedback. Succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100