Hoe kan je het beste reageren als je slecht bediend/geholpen word?

Ik heb helaas regelmatig dat ik me echt enorm irriteer aan slechte bediening bijv. in restaurants. Vervelende is dat ik dan verbaal erg agressief kan worden. Ik weet dat van mezelf alleen op zulke momenten krop ik me helemaal op tot de ontploffing. En rare is meestal heb ik gelijk maar doordat ik dan fel reageer is de sfeer/etentje verpest en dat wil ik voorkomen. Ook mijn omgeving ziet dit soms.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Herkenbaar. Ik stoor me soms regelmatig aan vakkundig verpest eten en klunzige bediening. Het verhaal dat ik 15 jaar geleden verrotte mosselen door een zaak gesmeten heb, wordt nu nog te pas en te onpas opgerakeld. Mijn vriendengroep zegt wel een gekscherend 'o hemel, als het maar goed is...'

Tegenwoordig leg ik me er min of meer bij neer als het niet zo is als verwacht en kom gewoon daarna nooit meer in dat restaurant. Want het kan voor de rest van het gezelschap genant zijn als er iemand uit z'n dak gaat. Ik laat het tegenwoordig bij een dolletje om duidelijk te maken dat er iets niet goed is.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verrotte mosselen.. dat is dan ook bijna poging doodslag.
Maar klunzige bediening is juist leuk, als ze maar een beetje hun best doen.
paulus811
12 jaar geleden
Ik was nog net fit genoeg om ze door de zaak heen te gooien, ze rolden zo van de trap richting keuken... Moet er achteraf wel om lachen maar de rest van de groep kon wel door de grond zakken. Ben tegenwoordig wel iets milder. En onhandige maar sympathieke bediening is prima, maar horken en dom bedienend personeel blijft ergerlijk.

Andere antwoorden (5)

Als je slecht bedient wordt, kan je dat best melden bij diegene. Is hij/zij bijvoorbeeld slordig, kan je op een rustige manier vragen "kunt u misschien iets minder slordig zijn want..." . Niks mis mee, een restaurant hoort goed te zijn! En ze begrijpen het vast beter als je er een reden bij vertelt.
Gewoon iets aan doen, gevoelens opkroppen is nooit goed, zeker niet als je van jezelf weet dat het fout kan gaan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je eerst aan iemand die bij je is vragen of hij/zij er ook last van heeft. Als dat zo is, en je bent bang dat je zelf niet beleefd er iets van kan zeggen, dan kun je misschien beter vragen of diegene er iets van zegt. Het is wel handig, als de bediening echt gebrekkig is, dat er iets van gezegd wordt, want misschien heeft de bediener het helemaal niet door.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, het is wel heel goed dat je zoekt hoe je het netjes kunt doen, en dus van jezelf doorhebt dat je nog niet perfect reageerd, daar heb ik wel respect voor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp uit je verhaal dat je jezelf eigenlijk niet in de hand hebt op zo´n moment. Feedback geven én ontvangen kan erg moeilijk zijn. Het is echter wel `makkelijk` aan te leren. Het is gewoon een kwestie van oefenen. Begin te oefenen met positieve feedback te geven aan mensen, bijvoorbeeld obers of verkopers die je geholpen hebben. Wanneer de kelner vraagt of alles naar wens is geweest na een etentje, maar het vlees was bijvoorbeeld net iets te doorbakken zou je iets kunnen zeggen als: "Als het vlees gebakken was zoals gevraagd, zou het perfect geweest zijn". Op deze manier geef je aan dat je verder tevreden was, maar nét dat ene stond je niet aan. Wanneer je dit maar vaak genoeg oefent zal je zien dat het uiteindelijk vanzelf gaat. Je leert jezelf aan om te gaan met feedback. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eerst eens naar de mensen om je heen voelen zij dat ook zo ? of laten zij het ook over zich heen komen om het maar gezellig te houden ? maar ondertussen ??
want er is echt niet zo vervelend als een verpeste sfeer
ik zou toch eerst eens de mening gevoelens van de mensen om me heen peilen
want als zelf zij het bemerken dan zou ik me gesterkt voelen
voordat ik er echt iets van zeg het moet ook wel erg bont zijn
als niemand anders het opmerkt dan zeg ik ook niets
12 jaar geleden
Zou het zo kunnen zijn, dat jij misschien een beetje té veel verwacht van de bediening? Vooral in restaurants, waar elke tafel meerdere keren achter elkaar bezet wordt, zoals bijv. een pizzeria, werkt het bedienend personeel zich het vuur uit de sloffen....
Volg iemand, die jouw tafel in zijn/haar 'wijk' heeft eens met je ogen, en kijk hoe diegene bezig is, vóór je begint je te ergeren...
En een beetje menselijk medeleven (dat je opmerkt, dat iemand keihard zijn best doet), doet wonderen : zeg even tegen diegene : Wat is het druk hè? Je lóópt maar te vliegen en te rennen!!!
Je zult zien, dat diegene even heel verrast naar je kijkt, en zich als 'mens' opgemerkt voelt, ipv als 'etenaandrager'.

Het is de toon, die de muziek maakt : als uit jouw toon spreekt, dat jij begrip hebt voor de ander, zal die met plezier en snelheid aan je verzoek voldoen.

Bijv : als u zo even tijd heeft, zouden wij graag nog wat brood en kruidenboter willen.....klinkt héél anders als : wat is dit voor een ballentent? Krijgen we hier nog wat te eten, of hoe zit dat?

Probeer het volgende keer eens met vriendelijkheid, vóór je explodeert, en zie, dat dit een enorm verschil zal maken.

Bediendend personeel is voor een deel van hun inkomen afhankelijk van de fooien, en zij weten donders goed, dat alleen tevreden eters fooien geven. Ze doen echt hard hun best om iedereen tevreden te stellen, maar aan alle verwachtingen van alle tafels kunnen ze op drukke dagen menselijkerwijs gesproken niet voldoen.

En als je wél explodeert, zullen je tafelgenoten waarschijnlijk met een 'grimlach' vol plaatsvervangende schaamte hun eten naar binnen schoffelen, en het liefste ónder de tafel gaan zitten.
Als jij mijn tafelheer zou zijn, was het de laatste keer, dat ik met jou uit eten zou zijn. Want als het niet gezellig is, kan het eten nóg zo lekker zijn : dan geniet ik echt niet.

Als je snel bediend wil worden, haal dan wat in de snackbar of bij de Chinees.
Uit eten gaan mag tenslotte bést een aantal uurtjes duren - je geniet toch ook van elkaar's gezelschap?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ik ben inderdaad een empathisch mens, en nee, ik heb niet alle tijd van de wereld.
Én ik heb 34 jaar als bedienend personeel gewerkt, waardoor ik je even een soort spiegel wilde voorhouden van je onbehouwen, ongelikte berengedrag, die denkt, dat hij, omdat hij betaalt, het bedienend personeel en hoe zij hem hebben te behandelen, erbij gekocht heeft..... Met een beetje vriendelijkheid en inlevingsvermogen in elkaar ( en z'n tafelgenoten!!) ziet de wereld er een heel stuk gezelliger uit!!!