Kan een restaurant je iets maken als je weigert de (door het restaurant gekozen) fooi te betalen?

We waren laatst in Engeland met een groep mensen en na afloop bleken we 40 euro fooi te moeten betalen. Moeten, want die stond al op de bon berekend.

Ik dacht dat fooi een vrijwillige bijdrage was, maar het lijkt steeds vaker gewoon een slap excuus om de prijzen niet te hoeven verhogen en mensen gewoon met een negatief gevoel achter te laten.

Vandaar de vraag die in me opkwam: Stel dat je een diner kiest die op de menukaart voor 20 euro staat aangegeven, maar vervolgens wordt je verplicht nog een bedrag als "fooi" te betalen en je komt uit op bijna dertig euro, mag je zoiets dan weigeren?

Het is niet zo dat je van tevoren ergens kunt zien hoeveel fooi ze vragen en toch wordt her wel degelijk van je geëist om erbij te betalen.

Antoni
een jaar geleden
@Speedylovertje, je kan er een stevige discussie over gaan voeren met het personeel en het management en wie je er verder nog bij wil halen. Kom je er samen niet uit, dan zal op een gegeven moment door een van de partijen de politie erbij gehaald worden. Die zal een compromis proberen te vinden. Je avondje uit is in ieder geval verpest, hoe dan ook.
AnnBoo8146
een jaar geleden
Je vraagt of je het kunt weigeren. Dat weet ik niet.
Maar het is in Groot Brittannië niet heel ongebruikelijk dat restaurants "servicekosten" automatisch aan de rekening toevoegen. Daar wordt je ook op gewezen op de pagina over "fooien" van de site Visit Britain.
https://www.visitbritain.com/nl/nl/plan-jouw-reis/geld/fooien-geven-groot-brittannie
erotisi
een jaar geleden
Welk Engels woord voor fooi werd er gebruikt?

Antwoorden (3)

Nee, dit ben je niet verplicht.
De prijs van het gerecht, op hun menukaart is vermeld, dat is het bedrag dat je moet betalen.

Soms staat op de kaart , dat de vermelde prijzen, de prijzen zijn zonder ^bediening^, dan zul je de kosten die als ^bediening^ op de rekening staan moeten betalen.
Ik heb me in heb buitenland laten vertellen, dat deze kosten worden opgevoerd om het salaris van het bedienend personeel te betalen.

Fooi is iets anders.
Fooi geeft je als je het idee hebt dat de bediening iets extra heeft gedaan, dat buiten hun normale werk valt.
Doet het personeel gewoon hun werk, dan hoef je geen fooi te geven.

Als je regelmatig in hetzelfde café of restaurant komt, en je kent het personeel vrij goed, en zij kennen jou, dan verandert dit de zaak.

De rekening die je krijgt stelt in feite niets voor.
Daar kan men opschrijven/opvoeren wat men wil.
Jij bepaalt wat je betaalt, (binnen de grenzen van de redelijkheid) en niet zij.

In Cuba in een bepaald restaurant kreeg ik steeds een rekening met 10% ^Sevicio^ maar in Cuba bestaan geen servicekosten.
De prijs op de kaart is datgene wat je moet betalen.
Als ik dit tegen de ober zei, dat was het niet betalen geen helemaal probleem meer.
Ik denk dat hij uit zichzelf deze 10% op de rekening schreef, omdat de meeste mensen toch altijd betalen wat op de rekening staat.

Dus, je mag weigeren bepaalde posten te betalen.
Jij hebt je geld in je beurs, of op je kaart, en jij kunt dit eruit halen, zij niet.
Jij bepaalt wat je betaalt en als ze daarover problemen maken, zeg je dat ze maar de politie moeten bellen. Dan binden ze in.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Zie mijn antwoord
In Engeland zijn (net als in Amerika) menuprijzen en restaurant rekening exclusief bediening. ‘Fooi’ (‘gratuity’, 10-15%) is dus normaal.
In de VS wordt de gratuity bij groepen wel vaker al bij de rekening opgeteld, blijkbaar heeft die gewoonte nu ook Engeland bereikt.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Ook Italie
LeonardN
een jaar geleden
-min
Je geeft geen antwoord op de vraag.
Als niet ergens stond dat je een bepaald bedrag of percentage moest betalen, of als dit niet van te voren mondeling gemeld is kan je dit weigeren (is de "fooi" niet verplicht. Dan kan een restaurant je dus niets maken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gratuity#United_Kingdom
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/reizen-verkeer/op-vakantie-zoveel-fooi-moet-u-geven-in-het-buitenland/
Het is steeds meer gebruik ook in Nederland zie je het service geld
LeonardN
een jaar geleden
Dat iets een gebruik is, zegt niks over de afdwingbaarheid/verplichting.
Nogmaals als de restauranthouder aangeeft (bijvoorbeeld op het menu) dat er een bepaald percentage betaald moet worden OF als deze dat mondeling meldt, dan is de vrager verplicht te betalen. Zo niet DAN mag de vrager weigeren/is deze niet verplicht te betalen.
===
"ook in Nederland zie je het service geld"
Waar? Als ik 3 euro voor een cola op de prijslijst zie staan en ik bestel er twee, en ik moet 8 euro betalen omdat er zonder communicatie 2 euro fooi is bijgerekend (of servicegeld of hoe je het ook noemt) dan kan je mij niet vertellen dat ik verplicht ben dat te betalen. In mijn ogen is dat namelijk misleiding.