Wat kan je het beste meenemen voor onderweg bij lage bloedsuiker als je diabetes hebt

Mijn vader heeft altijd dectro energie bij zich maar zijn er ook alternatieven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

dextro kun je meenemen, maar dit werkt op korte termijn. Een sultana bijvoorbeeld is handig om je suiker wat rustiger op peil te laten komen. Met dextro loop je namelijk het risico dat je heel erg gaat schommelen en weer te hoog uit komt bijvoorbeeld. Meet wel altijd van te voren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een diabetes patient moet altijd suikerklontjes , dextro tabletten of snel oplossende honingtoffee's of andere snoepjes bij zich hebben ,voor het geval dat ze te lage bloedsuiker krijgen, met het gevolg van een hypo. Een fles Cola is een beetje groot om altijd mee te slepen, maar een glas cola werkt heel goed. Verdere keus is er niet veel om bij je te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een plak ontbijtkoek ,die ze per stuk verpakken helpt ook
en kan makkelijk meegenomen worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mis bij de gegeven antwoorden het verschil tussen diabetes type 1 of 2. Bij DM type 1 is het risico op een hypo best groot, om er niet omheen te draaien. Even iets teveel verstoken van glucose en/of toedienen van teveel insuline is al voldoende om in de gevarenzone van een hypoglykemisch coma te raken en dat risico moet je niet onderschatten. Naast druivensuiker is het goed om een parenterale vorm (niet via de mond) van toe te dienen glucose bij de hand te hebben maar dat moet de omgeving dan wel weten te hanteren.

Datzelfde geldt in voor diabetici type 2 die insuline gebruiken en in iets mindere mate voor diabetici type 2 die bepaalde orale medicijnen gebruiken.

Mijn advies is dus om deze vraag liever voor te leggen aan de behandelend arts of verpleegkundige.