wat betekend het als rosbief een beetje metallic kleurtje heeft?

het is een beetje een soort glans die erover heen zit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.9K

Antwoorden (3)

Dan is heel duidelijk het verse er af. Proef en ruik er eerst goed aan, voor je het gaat consumeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou het in de groenbak gooien, ruikt het normaal? Zo niet, wegdoen. Klinkt niet goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Vlees in groenbak?!
Rieneke1
11 jaar geleden
ja hoor ritsuka, dat kan en mag in de biobak.
Ritsuka
11 jaar geleden
GFT, Groente, fruit, en tuinafval, valt daar niet onder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou ja, weggooien in ieder geval!
Rieneke1
11 jaar geleden
ritsuka, ik ben eens gaan googlen.
er blijkt geen eenduidigheid te zijn: bij de ene gemeente mag vis- en vleesafval in de biobak, terwijl het in de andere gemeente verboden is. vreemd he?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Lol ik dacht ook altijd dat het in de groenbak hoort. Maar inderdaad GFT is Groente Fruit & Tuin, nooit bij nagedacht.
Soms treedt er een soort paarlemoerkleurige glans en/of regenboogverkleuring op bij plakken vleeswaar. Dit verschijnsel heet 'iriseren' en je ziet het ook bij een druppel olie in een plas water, of bij zeepbellen. Bij vleeswaren denk je al snel aan bederf maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Het zijn vooral de magere soorten vleeswaar die normaliter ook wat droger zijn, zoals rauwe- en gekookte ham, bacon, rookvlees die er mee te maken hebben. Het verschijnsel ontstaat door lichtbreking. Bij vleeswaar komt het soms voor wanneer een plak recht op de draad (vleesvezel) is afgesneden. Het doet niets af aan de kwaliteit van het vleesn en je kunt het gewoon eten.
Om te testen of de groene kleur niet toch door bederf ontstaan is, kan je een dune plak tegen het licht houden. Is het bedorven dan blijft de kleur groen. Bij een iriserende kleur zie je alleen de natuurlijke kleur.

Er is echter ook een kans dat het wel degelijk bederf kan zijn die een groene kleur veroorzaakt. Door de ontwikkeling van melkzuurbacteriën, die veel waterstofperoxide vormen. Dit kan alleen ontstaan bij aanwezigheid van voldoende zuurstof. Dus, als je het te lang open hebt laten liggen bijv............
Een andere oorzaak is door een toevoeging van teveel ot te weinig nitriet dat zich in Colorozo (kleurzout) bevindt.

Rosbief wordt meestal in een bepaalde verpakking verpakt en soms zie je dan ook als snel de verkleuring optreden. Dit komt omdat de rosbief na het bakken nog rauw is van binnen en het vlees verkleurt dan snel door het gebrek aan zuurstof, op plekken waar de folie aan het vochtige vlees plakt. Dit is meestal ook voor consumptie geen probleem, want eenmaal het verwijderen van de verpakking, doet de kleur weer terug komen.

Het hoeft dus geen bederf te zijn. De beste tester ben je altijd zelf nog. Je hebt er namelijk je zintuigen ook voor meegekregen. Ruik er aan! Is het werkelijk bedorven, dan ruik je dat! Twijfel je alsnog, proef een stukje en als zowel de geur als de smaak goed zijn, kan je het gewoon eten.
amc
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Daarom mocht Rosbief bij AH ook niet in de verpakking waar bijvoorbeeld wel de ham in gaat.