Kun je stoofvocht hergebruiken?

Ik heb voor de zoveelste keer weer lekker vlees gestoofd en wat ik mij iedere keer afvraag is:
Kun je het stoofvocht hergebruiken. Hoe vaker je het gebruikt, des te beter zal de smaak worden is mijn redenering en het is eigenlijk zonde om het steeds weg te gooien.
Mijn gedachte is invriezen tot een volgende keer, maar ik ben eigenlijk benieuwd of er al iemand ervaring mee heeft en dat het wellicht een hopeloze zaak is.

2 jaar geleden
in: Koken
3K
tinus1969
2 jaar geleden
Ik eet het stoofvocht gewoon op. Bij hachee gebruik je het als basis voor saus.
Amadea
2 jaar geleden
Je kunt het voor soepen en sausen gebruiken. Helemaal niet nodig om het weg te gieten.

Het beste antwoord

Uiteraard kan je dit goed hergebruiken.
Het is een heerlijke basis voor een goede jus. Hiervoor haal je eerst de laurierblaadjes en kruidnageltjes eruit en dan maak je van de groenten die erin zitten een puree door alles te passeren in een zeef of zet er de staafmixer in. Deze puree giet je dan over het vlees.

Je kunt alles ook goed laten inkoken en evtl. binden met wat bindmiddel en als dikkere saus/jus gebruiken bij bijv. stamppot of over de aardappelen.

Je kunt het goed bewaren in een diepvriesdoosje waar je de lucht uithaalt door een pompje (als je deze doosjes toevallig hebt) of het dekseltje op een hoekje op te lichten en er zoveel mogelijk lucht uit te drukken. In de koelkast blijft dit zeker een week lang goed en soms zelfs langer als er geen ui in zit.Invriezen kan ook altijd erg goed.
Je kunt het vacumeren en in zakjes bewaren of in een diepvriesdoosje doen.

Tot slot kan het ook lekker zijn als smaakmaker in een pittige maaltijdsoep. Het ligt er net aan wat voor ingrediënten in het vocht gebruikt zijn. Niet alle soepen zijn lekker met stoofvocht waaraan rode wijn is toegevoegd bijv. Op basis van bouillon heb je dus meer kans dat het een goede toevoeging is.
amc
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt het invriezen in een ijsblokjes vorm, zo heb je een mooie smaakmaker voor soepen en sauzen later.
Ritsuka