Kun je zelfgemaakte appeltaart en monchoutaart invriezen?

Er zijn zoveel werkzaamheden voor een feest, dat we de taarten vooraf willen maken, maar we weten niet of ze later (ontdooid) nog wel net zo lekker zijn. Wie geeft raad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
38.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn ouders hebben 3 appelbomen in de tuin. Maken iedere herfst 20 appeltaarten. Daarvan gaan er 18 gelijk de vriezer in. Monchou weet ik niet zo goed.

Het beste antwoord

Je kan taarten perfect invriezen doch er zijn er paar dingen waar je op moet letten.
Als je appel- of andere fruittaarten wil invriezen ben je best deze met bladerdeeg te maken daar kruimel- of zanddeeg de neiging heeft nogal nat uit het ontdooiproces te komen.
Voor taarten met een "natte" (bv kaastaart) vulling kun je best een fijn laagje jam of gelei onderin je taart doen, dit werkt dan als een buffer tussen je taartvulling en het taartdeeg.
Als je de taarten wil versieren met een flinke toef slagroom kan je dit ook best doen na het ontdooien.
Voor de rest zal de smaak niet veel verschillen met verse taart, het is wel heel waarschijnlijk dat je taartdeeg niet meer zo krokant is.
Succes met de taarten en smakelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, absoluut. Meestal maak ik een stuk of vier appeltaarten van valappels tegelijk en dan gaat alles in punten gesnedene de diepvries in. Prima. Bij monchoutaart of kwarktaarten gaat het ook, maar die kan je niet te lang bewaren in de diepvries. Dus na 2 of drie weken toch maar opeten...

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je ze voor een feest wilt invriezen gaat dat best goed,. Maar ontdooi ze dan wel langzaam en NOOIT in de magnetron. Appeltaart zou je eventueel daarna nog even kunnen opwarmen in de hete oven, maar nodig is dat niet.