Kan iemand mij vertellen hoek ik verse kruiden goed houd?

Steeds trap ik er in om verse peterselie en mint e.d. Te kopen. Na 2 dagen kan ik het weggooien. Op water zetten is geen thema. Wie weet hier raad mee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Het beste antwoord

Vers bewaren
Basilicum en verse munt kun je nog een week bewaren als je zorgt dat ze voldoende vochtig staan. Bieslook, rozemarijn, koriander, peterselie en tijm kun je het beste meteen in de koelkast leggen. Stop de kruiden in een luchtledig zakje en bewaar ze in de groentenlade van de koelkast. Op die manier kun je ze zeker nog een weekje gebruiken
Lekker verwerken
Natuurlijk kun je de kruiden ook verwerken. Pureer bijvoorbeeld een handvol kruidenblaadjes met 2 eetlepels olie en een teentje knoflook tot een frisse pesto. Aarzel niet om wat te experimenteren. Zo zal je versteld staan bij hoeveel gerechten een beetje tijm past!

Laten drogen
Wil je kruiden langer bewaren? Laat ze dan drogen zodat je ze vervolgens kunt verkruimelen en in een potje bewaren. Op die manier ben je niet alleen zeker dat je de beste kwaliteit aan gedroogde kruiden hebt, je bespaart ook flink wat geld!

Munt, oregano, salie en marjolein hang kun je te drogen hangen in een goed verluchte plaats. Beetje gehaast? Laat dan je kruiden in de oven drogen: trek de blaadjes van de steel, leg ze verspreid op bakpapier en leg ze 2 uur in de oven op 50°c.

De diepvries in!
Peterselie, dille, basilicum en rozemarijn kun je ook invriezen zodat ze nog lang hun verse, frisse smaak behouden. Het geheim is hier: vet toevoegen.

Snijd de kruiden eerst heel fijn, het liefste zonder steeltjes. Als het snel moet gaan, kun je hier best de keukenmachine bij gebruiken. Doe er olijfolie of een brok boter bij en pureer opnieuw. Het mengsel in een potje of zakje scheppen, de diepvries in en je kan nog 6 maanden lang genieten van deze verse kruiden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

je kunt proberen het in te vriezen. Of je koopt plantjes die je in een bloempot zet(of in de tuin) en steeds af kunt knippen
Het zijn allebei planten die makkelijk groeien, vooral de munt, die gaat zo heel je tuin door
anneliez
12 jaar geleden
invriezen lukt eigenlijk alleen met bieslook redelijk goed, maar de beste manier is toch drogen.....het is dan niet vers meer maar wel lekker en als je het binnen enkele weekjes opgebruikt is het toch best wel vers voor gedroogde kruiden, de kant en klaar gedroogde kruiden zijn vaak minder vers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
even compenseren....+
Bewaar je kruiden in de koelkast, opgerold in een vochtig velletje keukenpapier. Zo blijven ze extra lang vers.

Wil je toch verse kruiden in een potje, weet dan dat ze erg fragiel zijn. Ze zijn niet lang houdbaar in een warme keuken zonder voldoende licht of water. Een (mini-)kruidentuintje leg je best aan op je terras of in je tuin met zo sterk mogelijke plantjes die je bij een ervaren kweker koopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de peterselie uit het tuintje van mijn zoon moest ik in een vaasje zetten (niet in de volle zon).

Uiteindelijk bleef het nog langer goed als ik de kruiden (in water) buiten zette.

EN, dat wist ik ook niet (en had ik ook niet gedurfd), je schijnt het ook nog goed te kunnen gebruiken als het wat geel is (ziet er niet zo aantrekkelijk uit maar schijnt niks uit te maken)

maar verder dan een ruime week kwam ik ook niet (behalve de portie die ik had ingevroren maar dat is in mijn optiek, diepvries, niet vers)
12 jaar geleden
DROGEN:
———-
Om verse kruiden te drogen wanneer ze ruim voorradig zijn,kunt U een van de volgende 3 methoden toepassen.
Hoe sneller de kruiden drogen,des te geuriger ze blijven.

GEWONE OVEN:
——————
Takjes gewassen en drooggedepte kruiden op een aluminiumfolie beklede bakplaat leggen.
De oven op de laagste stand zetten en de kruiden er droog en bros in laten worden.
De kruiden niet langer drogen dan 12 uur.
De blaadjes afhalen, in schone,droge potten doen en luchtdicht afsluiten.

MAGNETRON:
——————-
Verse blaadjes afhalen en over vellen keukenpapier strooien.
De droogtijd zal per soort verschillen,maar ca. 4 min. in een magnetron van 650 watt in de hoogste stand(100%) moet voldoende zijn.

DROGEN AAN DE LUCHT:
—————————-
Bosjes kruiden opbinden met garen en op een warme,droge,goed geventileerde plaats hangen.
Max. 2 weken drogen.
Bij vochtig weer kunt U deze methode niet toepassen.

KRUIDEN BEWAREN:
————————-
Met aluminiumfolie of cellofaan omwikkelde verse kruiden kunt U bijna een week in de koelkast bewaren.
Als U ze langer wilt bewaren,hakt U ze fijn,doet U ze in een bakje voor ijsblokjes,giet U er wat water op en vriest u ze in.
Wanner U ze nodig hebt,haalt U een paar ijsblokjes uit het bakje en laat U die in het hete kookvocht vallen-binnen enkele minuten zullen ze smelten.
Van diepgevroren kruiden minder gebruiken dan verse,want het invriezen geeft een ietwat bittere smaak.
Takjes verse kruiden kunt U verpakt in aluminiumfolie of cellofaan enkele weken in de vriezer bewaren.
Een andere methode is het maken van kruidenboter.
Fijngehakte kruiden door zachte boter prakken en op een bord hard laten worden in de koelkast.
In blokjes snijden en in een plastic zak in de vriezer doen.
Voor gebruik uit de vriezer halen.
Kruidenboter smaakt heerlijk bij gegrild vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kruiden invriezen;
B.v. peterselie
Maak een mooie bos en spoel die onder ruim water onder de kraan. Sla al het water eruit.
Knip of pluk de blaadjes van de takjes en doe ze in een plastiek zakje, vries die in. De volgende dag de kruiden door het zakje heen fijnknijpen, zo worden de kruidjes heel erg fijn. Doe ze dan in een koelkastdoosje.

De steeltjes kun je apart op dezelfde manier invriezen, altijd lekker in de soep.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je de kruiden een paar dagen wilt bewaren kun je ze het beste in een vochtige theedoek wikkelen en dan in de koelkast leggen.