Waarom mogen mensen 肉干 (Gedroogde vlees) niet importeren uit aziatische landen?

waarom mag je vlees wel importeren en gedroogde met een beetje olie ofzo er op niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Nou... dat klopt niet helemaal, maar ik weet wat je bedoelt.

In het algemeen geldt dat vlees en andere producten van dierlijke oorsprong niet mogen geïmporteerd worden uit bepaalde derde landen omdat deze drager kunnen zijn van ziektes, en dan bedoel ik niet zo zeer menselijke ziektes, maar dierlijke ziektes. Denk b.v. aan vogelgriep, mond- en klauwzeer, runderpest... In sommige landen, veelaal in Azië, Afrika en Zuid-Amerika, zijn deze ziektes nog niet helemaal uitgeroeid, dus is de import van vlees en vleesproducten uit deze landen verboden, gewoon om onze veestapel te beschermen tegen deze ziektes.
Neem b.v. de laatste grote uitbraak van mond- en klauwzeer, in 2001. Het begon in UK toen een boer zijn varkens voedselafval gaf, vermoedelijk afkomstig uit een Chinese restaurant die illegaal varkensvlees uit Azië had geïmporteerd. Dat kon overigens nooit 100% worden bevestigd, maar het is zo goed als zeker dat dit het begin van de uitbraak was, en dat kostte enkele miljoenen dieren het leven.

Er wordt bepaald voor elke combinatie van land en product of de import mogelijk is, afhankelijk van de omstandigheden in het land van oorsprong, en dan wordt er nog onderscheid gemaakt tussen diersoorten en type product (rund, varken, kip, wild, vers vlees, gedroogd vlees, gekookt vlees, met of zonder been...) Als je exact wil weten uit welke landen is de import van vlees en welke soorten vlees toegestaan, dan kan je dat checken met een handige applicatie genaamd IVO (= "Import Veterinaire Online") via de site van de NVWA, die belast is met de controles en het toezicht op geïmporteerde levensmiddelen.
Check even de 1e link voor een algemeen uitleg en links naar de eisen voor de import van producten van dierlijke oorsprong, en via de 2e link kan je rechtstreeks op IVO.

Voor particulieren die voedsel nemen als bagage (dus niet als onderdeel van een bedrijfsmatige activiteit) zijn er aparte regels, maar in het algemeen gelden voor levensmiddelen van dierlijke oorsprong dezelfde restricties en normen zowel voor particulieren als voor bedrijven. Dat kan je ook checken via de 3e link.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het product dat je bedoelt heet trouwens "bakkwa", en vanwege de vorm van bereiding wordt beschouwd als rauw vlees, waardoor virussen en bacteriën de behandeling kunnen overleven. Vandaar dat de import uit heel wat Aziatische landen (waar MKZ en runderpest nog heerst) verboden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!