Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt een zuurstok aan zijn naam?

Ik zit nu een zuurstok te eten maar vroeg me af hoe die aan zijn naam komt , want zuurstokken zijn helemaal niet zuur

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een zuurtje is een snoepje waarbij suiker is vermengd met een zuur, zoals het sap van een citroen.

De substantie van zuurtjes is hard, en de smaak is zoet. De naam slaat dan ook op de bereidingswijze, ter onderscheid van borstplaat dat uit suiker en water bestaat.

De zuurstok is ook snoepgoed en kan beschouwd worden als een groot zuurtje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huidige zuurstok lijkt alleen in vorm en uiterlijk op de echte originele zuurstok. Dat was inderdaad een zoet en zure stok. Het recept is dus veranderd. Ik weet nog dat ze pakweg 60 jaar geleden echt zuur waren. Ze waren ook een stuk kleiner van afmeting en ze waren rood van kleur en wit van binnen en ze werden niet verpakt. Veel kinderen vonden ze niet echt lekker en kozen dan een kaneelstok of pepermuntstok. Maar die was in Nederland weer niet populair maar wel in Frankrijk, waar mijn vader die dan kocht op zijn reizen....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding