Is pure chocolade gezien de ingrediënten eigenlijk wat duurder dan melkchocolade, omdat er meer cacao in zit? Waarom zijn ze dan toch even duur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Melk chocolade, bevat zelfs geen enkele cacao, het is eigenlijk geen chocolade.
Waarom het even duur is? Dat zal wel vraag/aanbod zijn, ik vermoed dat er veel meer verdiend word aan melk chocolade, dan nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Melk chocolade bevat wel cacao. Witte chocolade bevat het niet. daarom is deze ook wit en niet bruin zoals cacao.

Het beste antwoord

Er zijn in chocolade net zoveel prijsverschillen en kwaliteitesverschillen als in wijn.
Net als de druif bij de wijn, is de cacaoboon de bepalende factor voor de prijs.
Je hebt veel cacaobomen/-bonensoorten en sommige bonensoorten zijn zelfs zeldzaam en daardoor erg duur. Neem een boon als de 'Criollo' een kwetsbare boon, die naast veel zorg en aandacht, ook perfecte omstandigheden qua klimaat en bodem nodig heeft om een goede oogst te geven.
De allerbeste bonensoort ter wereld, de 'Porcelana', is uiterst zeldzaam en duur. de tabletten zijn dan ook beperkt verkrijgbaar en hebben zelfs een serienummer.
Zo is er ook een verdeling van milde en sterke varianten, ligt er net aan uit welk land ze komen.
Je kunt er echter van uitgaan dat echte pure chocolade zoals de couverture die banketbakkers het liefst gebruiken vanwege de uitstekende smelteigenschappen, puur zo uit de hand te eten, bijna niet te doen is. Ik vind hem althans bijna vies omdat hij zo bitter smaakt.
Van alleen de cacaomassa kan geen chocoladereep gemaakt worden. deze zou keihard en korrelig zijn. Daarom worden volgens een vaste receptuur allerlei ingrediënten aan de cacaomassa toegevoegd; extra cacaoboter om de taaie cacaomassa te verrijken voor pure chocolade, slagroom of melkpoeder voor melkchocolade, uiteraard suiker en evtl. smaakmakers als vanille en hulpstoffen zoals lecithine. Witte chocolade wordt niet gemaakt van cacaomassa, maar alleen van cacaoboter en suiker, melkpoeder en vanille. Is dus eigenlijk geen echte chocolade in die zin.
De goedkope repen zijn gemaakt van een niet kostbare cacaoboon. Het is één grondcacaomassa in de fabriek, waaraan cacaoboter wordt toegevoegd en dan wordt het verschil gemaakt in melk/puur door in een deel melkpoeder of slagroom toe te voegen en de smaken. Nootjes erbij maken ze dan weer iets duurder maar over het algemeen is de basis dezelfde prijs in totaal met de toevoegingen als melkpoeder/room.

Maar echte kwaliteitschocolade zal je altijd betalen!
De pure varianten zullen dan toch duurder blijken te zijn vanwege het grote deel cacaomassa van relatief hoogwaardige bonensoorten. Maar ook de melkchocolade met een hoogwaardige boon als cacaomassa-aandeel, zal dan niet echt zo goedkoop als 'gewone' consumenten chocolade uit de supermarkt zijn.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel mooi en uitgebreid antwoord, en goede bron amc + Samenvattend: wellicht zijn de goedkopere varianten pure chocolade gemaakt uit dezelfde cacaomassa als voor melkchocolade, iets duurder vanwege de grondstoffen, maar vanwege marketing redenen, wordt de prijs gelijk getrokken. Dan is de marge in de pure chocolade misschien iets kleiner, maar dat neemt de fabrikant voor lief. Dus de ultieme reden is marketing, met als belangrijke kanttekening dat dit geldt voor de goedkopere, gangbare varianten. Voor de betere chocolades is het een ander verhaal.