Kun je een taart uit de vriezer van een supermarkt na ontdooiing opnieuw invriezen?

Ik heb verschillende taarten uit de vriezer in een supermarkt gekocht. Deze heb ik laten ontdooien, maar er is helaas veel taart overgebleven. Kan ik dit opnieuw invriezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mijn taarten staat gewoon op de doos dat je het NIET opnieuw mag invriezen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat het normaal gesproken niet mag, maar juist omdat het bij mij NIET op de dozen van de taarten staat, ging ik twijfelen.

Het beste antwoord

'tuurlijk kan je het doen, alleen is het niet verstandig.

In het algemeen is het sowieso niet verstandig om bevroren levensmiddelen opnieuw in te vriezen na ontdooien.

Een van de redenen waarom dit zo is, zoals andere GV'ers aangaven, is dat er een verhoogde kans is dat bacteriën op je taart zich vermenigvuldigd hebben, maar dat hoeft niet per se zo te zijn.

"Invriezen" betekent dat het water in het product bevriest, en dan wordt het ijs. Als je een diepvries product koopt, dan is het op de juiste manier ingevroren: snel en zonder schommelingen in de temperatuur. Dan krijg je microscopische ijskristallen die de structuur van het product (de cake, de slagroom, de jam...) een klein beetje aantasten, maar niet zo veel dat na ontdooien het product uit elkaar valt. Maar je zal sowieso nooit dezelfde textuur hebben van een vers product (denk b.v. aan ontdooid vlees dat water loslaat)

Als je een taart ontdooit en langer wil bewaren, en is deze niet te lang uit de koeling gebleven, dan zal het reuze meevallen met het vermenigvuldigen van bacteriën. Dat hangt natuurlijk af van hoe lang je de taart buiten de koelkast hebt gehad. Als dit niet langer is geweest dan 2-3 uur, dan is het geen probleem om langer te bewaren, voor wat de bacteriën betreft.
Als het toch veel langer is geweest 5-6 uur, dan is langer bewaren niet aan te raden, zowel in de koelkast als in de vriezer.

Het probleem van opnieuw invriezen van een taart die niet te lang buiten de koelkast heeft gestaan is niet dat je hier ziek van wordt. Het is dat je vriezer veel langzamer invriest dan een industriële vriezer, en dit ook minder regelmatig gebeurt.
Er zullen zich veel grotere ijskristallen vormen, met scherpe randjes, en dat ook nog in een product die al eerder schade (beperkt, maar toch schade) had opgelopen van de vorige bevriezing, die de structuur van je taart helemaal kapot zullen maken. Dus als je de taart voor de 2e keer ontdooit, zal je cake als natte pap voelen, de jam zal waarschijnlijk een waterige massa zijn geworden, en de slagroom zal ingestort zijn tot een droge plakkerige, geel verkleurde laag boven je ooit zo mooie en lekkere taart.

Dus hou rekening met 2 dingen:
- Te lang buiten de koeling: niet bewaren! Niet in de koelkast, ook niet in de vriezer. Direct opeten of wegdoen.
- Niet te lang buiten de koeling: bewaar maximaal 1 extra dag in de koelkast en niet invriezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, een heel duidelijk antwoord!

Andere antwoorden (2)

Normaal gezien mag je dit niet opnieuw invriezen daar zich teveel bacteriën ontwikkeld hebben.
fremar
11 jaar geleden
Een product dat uit de vriezer komt en ontdooit is NOOIT opnieuw invriezen.
Het kán wel natuurlijk, maar het consumeren na de volgende keer ontdooien is sterk af te raden, omdat zich bij de eerste keer ontdooien al bacterien in het voedsel hebben genesteld.
jc54