Wat is de wittige aanslag die op chocolade wordt gevormd wanneer deze enkele maanden oud is?

En hoe komt deze tot stand?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Chocolade bevat cacaovet, wanneer de chocolade te warm wordt wordt dit vet vloeibaar en komt aan de oppervlakte .
Omdat vet wit is blijft er een witte aanslag op het oppervlakte van je reep achter.

Deze witte aanslag is ongevaarlijk en je proeft het niet.

Het ligt niet aan hoe oud de chocolade is. Het kan ook gebeuren met pas gekochte chocolade als je die te warm bewaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die witte aanslag heet vetbloem. Het is een ongevaarlijke, chemische verandering in het vet in de chocola waardoor dit vet kristalliseert aan de oppervlakte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat deze witte aanslag ongevaarlijk is kan ik beamen door het volgende. Vroeger 20jaar geleden kregen wij bij bel defensie rantsoen pakketten. Dit waren pakketten met eten voor 24 uur. Deze waren dan ingepakt in een kartonnen doos. Op deze dozen stond ook een vervaldatum en een fabricagedatum. daaruit kon je opmaken dat de pakketten 10 jaar goed bleven.
Ik heb zelfs pakketten gegeten die 12 jaar oud waren.
Daarin bevond zich ook een reep pure chocolade. Wat een zwarte bruine kleur moest zijn was vervangen door een laag witte aanslag. Ik durf u verzekeren dat ik nog nooit zo'n lekkere pure chocolade gegeten en gedronken als cacaomelk.
Met gevulde chocolade moet je natuurlijk wel oppassen omdat daar andere ingrediënten inzitten die wel kunnen bederven
Robert