als ik na een hap brood een slok water neem, dan wordt het brood zachter en hoef ik dus minder te kauwen!spijsvertering blijft gelijk, klopt of niet ?

door water te drinken na een hap brood te hebben genomen, wordt het brood in je mond zachter (wat naar mijn weten zorgt dat het brood al sneller verteerd kan worden door de samenstelling) waardoor je minder vaak hoeft te kauwen en dus meer brood in een kortere tijd kan eten.
dit komt er dan dus op neer (naar mijn weten) dat het ongeveer dezelfde werking heeft als veel kauwen en weinig drinken tijdens het eten, wat goed is voor spijsvertering van brood.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Dit heet 'metselen' en dit kun je beter niet doen. Doordat je tegelijk eet en drink, hoeven je speekselklieren minder te werken. Die gaan dus minder speeksel aanmaken, met als gevolg dat je een drogere mond krijgt over de dag heen. Dit is niet goed voor je mond, keel en spijsvertering (je krijgt dus uiteindelijk minder vocht binnen).
11 jaar geleden
Speeksel bevat enzymen die al in je mond beginnen met het afbreken van het zetmeel in het brood. Het is voor de spijsvertering dus beter om je brood gewoon zonder water te kauwen.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+