Welke namen op etiketten wijzen allemaal op natriumglutamaat (E621)?

Ik las in een boekje dat er verschillende benamingen zijn voor mononatriumglutamaat, ofwel E621.
Een van deze benamingen zou gistextract zijn.
Nou heb ik al op internet gezocht, en eigenlijk is het niemand duidelijk wat gistextract nu precies is, of dat ook natriumglutamaat is.

Is gistextract nou gewoon hetzelfde als natriumglutamaat, is het wat anders?

En duiden de volgende benamingen ook op E621:
- aroma?
- natuurlijke aroma's?
- plantaardige gedehydrogeneerde oliën en vetten?
- gedehydrogeneerde eiwitten?
- moutaroma's?
- maltodextrine?
- specerijenextracten?

Ook lees ik weer eens op internet:
''de volgende namen verbergen altijd E621:
....., gelatine, ......''
Gelatine?!
Dat lijkt me heel sterk, maar ben wel benieuwd of het inderdaad zo is.

n.b. Deze vraag is niet bedoeld om weer eens een discussie te beginnen of smaakversterker nou wel of niet schadelijk voor de gezondheid is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Mononatriumglutamaat, monosodiumglutamaat, MSG, gistextract en smaakversterker zijn de synoniemen voor E621. 'Natuurlijk' zou ook nog mogen omdat het spul inderdaad als vanzelf in een aantal voedingsmiddelen voorkomt zoals Marmite.

Hydrogeneren is het bestoken van olie of eiwitten met waterstof onder hoge druk om deze voedingsstoffen beter verwerkbaar en houdbaar te maken. Heeft niets te maken met E621.

Gelatine, maltodextrine, specerijenextracten en moutaroma's zijn eveneens voedseladditieven maar geen E621.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het antwoord!
Ben alleen benieuwd hoe je dit zo goed weet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hou van lekker eten maar ik ben ook in de gezondheidsaspecten van voeding geïnteresseerd. Ik heb er inmiddels een paar boekenplanken met informatie over verzameld. Daarnaast maakt voedingsvoorlichting deel uit van mijn werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant zeg.
Wat voor werk doe je precies als ik vragen mag?
Zelf mijd ik dus smaakversterker omdat ik niet geloof dat dat goed voor je is. Mij bij komt het er dus niet in. Ik heb alleen bij mijn vraag gezet dat deze vraag niet voor discussies is, omdat er al een aantal (felle) discussies op GV zijn geweest ofdat smaakversterker nou schadelijk is of niet. Ieder zijn mening, ik denk van wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben praktijkverpleegkundige in een AZC waar ik samen met de huisarts en de doktersassistente de huisartsenpraktijk beman. Ik mijd MSG ook maar vooral omdat het als middel wordt gebruikt om een aantal andere toevoegingen, zoals verdikkingsmiddelen, te maskeren. Doorgaans gaat het vergaand geraffineerde voedselproducten. In oude kaas, tomaten en paddenstoelen zit van nature een behoorlijk percentage MSG. Al te spastisch doe ik er daarom niet over maar het zijn wel precies voedingsmiddelen die mijn eczeem kunnen verergeren. Ik ben er nog niet uit of dat komt doordat MSG de aanmaak van histamine stimuleert.

Andere antwoorden (2)

MSG ---> E620 en E627 ve tsin. Zit verwerkt in vele hartige produkten,ik lees het hier al op m'n bami soep van yumyum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natriumglutamaat verwijst naar het volgende:
Kaliumglutamaat
calciumglutamaat
magnesiumglutamaat
Al deze glutamaten zijn afgeleid van glutaminezuur en staan bekend onder de naam: 'smaakversterkers" E-nr. 620 t/m 625. en worden industrieel gewonnen uit het residu de suikerbereiding.
Zoals gezegd, versterken deze middelen de smaak omdat zij de smaakzenuwen prikkelen. Ze zijn te koop onder de naam ve tsin en asi no moto.
Het kan hoofdpijn, pijn op de borst misselijkheid en warmtestuwing (opvliegers) veroorzaken. (Denk hierbij aan het Chinees restaurant syndroom.)
Toepassing in babyvoeding wordt afgeraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het chinees-restaurant-syndroom is een bacteriële infectie / vergiftiging, veroorzaakt door Bacillus cereus. Heeft niks met glutamaten te maken. De symptomen zijn ook heel anders, o.a diarree en braken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ jvm: klopt helemaal + 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jvm: onzinreactie. Kijk op onderstaande links.
http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&aq=hts&oq=&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLR_nlNL266NL266&q=Het+chinees-restaurant-syndroom