Welke namen op etiketten wijzen allemaal op natriumglutamaat (E621)?

Ik las in een boekje dat er verschillende benamingen zijn voor mononatriumglutamaat, ofwel E621.
Een van deze benamingen zou gistextract zijn.
Nou heb ik al op internet gezocht, en eigenlijk is het niemand duidelijk wat gistextract nu precies is, of dat ook natriumglutamaat is.

Is gistextract nou gewoon hetzelfde als natriumglutamaat, is het wat anders?

En duiden de volgende benamingen ook op E621:
- aroma?
- natuurlijke aroma's?
- plantaardige gedehydrogeneerde oliën en vetten?
- gedehydrogeneerde eiwitten?
- moutaroma's?
- maltodextrine?
- specerijenextracten?

Ook lees ik weer eens op internet:
''de volgende namen verbergen altijd E621:
....., gelatine, ......''
Gelatine?!
Dat lijkt me heel sterk, maar ben wel benieuwd of het inderdaad zo is.

n.b. Deze vraag is niet bedoeld om weer eens een discussie te beginnen of smaakversterker nou wel of niet schadelijk voor de gezondheid is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mononatriumglutamaat, monosodiumglutamaat, MSG, gistextract en smaakversterker zijn de synoniemen voor E621. 'Natuurlijk' zou ook nog mogen omdat het spul inderdaad als vanzelf in een aantal voedingsmiddelen voorkomt zoals Marmite. Hydrogeneren is het bestoken van olie of eiwitten met waterstof onder hoge druk om deze voedingsstoffen beter verwerkbaar en houdbaar te maken. Heeft niets te maken met E621. Gelatine, maltodextrine, specerijenextracten en moutaroma's zijn eveneens voedseladditieven maar geen E621.

MSG ---> E620 en E627 ve tsin. Zit verwerkt in vele hartige produkten,ik lees het hier al op m'n bami soep van yumyum.

Natriumglutamaat verwijst naar het volgende: Kaliumglutamaat calciumglutamaat magnesiumglutamaat Al deze glutamaten zijn afgeleid van glutaminezuur en staan bekend onder de naam: 'smaakversterkers" E-nr. 620 t/m 625. en worden industrieel gewonnen uit het residu de suikerbereiding. Zoals gezegd, versterken deze middelen de smaak omdat zij de smaakzenuwen prikkelen. Ze zijn te koop onder de naam ve tsin en asi no moto. Het kan hoofdpijn, pijn op de borst misselijkheid en warmtestuwing (opvliegers) veroorzaken. (Denk hierbij aan het Chinees restaurant syndroom.) Toepassing in babyvoeding wordt afgeraden.

Bronnen:
E-nummer tabel

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100