Is er verschil in eetgewoontes, in de verschillende regio's van Frankrijk?

Ik ben bezig met een project op school, over de Franse eet cultuur! Maar nu moet ik de vraag beantwoorden of er verschil is tussen eetgewoontes in de verschillende regio's in Frankrijk! Ik kan er op het internet geen duidelijk antwoord over vinden!
Het zou fijn zijn als ik een antwoord krijg!x

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Ja, de verschillen zijn behoorlijk groot en sterk beinvloed door waar de regio aan grenst. In het zuiden eet men slanker, die keuken is beinvloed door Italie (kruiden, tomaten). De keuken in de Elzas is beinvloed door Duitsland (zuurkool), aan de kust eet men meer vis, in de bergen wordt veel kaas gegeten en in Bourgondië veel vlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten keukens in Frankrijk;
De beroemde chef-kok Escoffier, deelde in de 20e eeuw zijn keuken in in brigades. Zo ontstonden er 5 brigades waarin iedere brigade zijn eigen taak kreeg. Hierdoor ging het bereiden sneller. Ook werden de sauzen verfijnder en werd vooral op de smaak, geur en het presenteren gelet. Dit is de bekende 'haute-cuisine', waarin alleen de beste ingrediënten worden gebruikt en die daardoor duur is.

Hierna volgde de ' nouvelle-cuisine' die zich verzette tegen de vaak zware spijzen en de werkwijze van Escoffier en zijn volgelingen.
De gerechten zijn lichter, eenvoudiger en vooral kleiner. Ook wordt er meer aandacht gegeven aan lokale ingrediënten en aan seizoensgebonden gerechten.

Hiernaast is de 'cuisine-terroir' , vooral gebaseerd op regionale specialiteiten en is meer rustiek van aard dan de nouvelle-cuisine.
Elk terroir heeft zijn eigen speciale producten, geografische kenmerken en tradities.
Hierdoor vind je plaatsgebonden gerechten en wijnen, die alleen in dat specifieke gebied te vinden zijn. Dat betekent dat je kunt proeven uit welke streek de wijn komt.
Dit is zelfs wettelijk geregeld, zodat bijv. de Champagne alleen in de Champagnestreek mag worden geproduceerd. Elke andere bubbelwijn mag er wel op lijken, maar mag nooit zo genoemd worden.
Alle producten die 'terroir 'hebben, krijgen dus een zekere standaard en dit geldt niet voor producten die overal kunnen worden geproduceerd. Dit maakt duurdere producten en zorgt er wel voor dat de hoge kwaliteit en diversiteit van Frans voedsel, kaas en wijn bewaard blijven en niet zoals in andere delen van de wereld, vaak wordt aangepast aan de algemene smaak.

De regio's hebben ook hun eigen specialiteiten die soms wereldberoemd geworden zijn en dus ook overal verkrijgbaar zijn zoals 'coq-au-vin' en 'Foie Gras' bijv.
De beste gerechten eet je echter in de regio zelf; aan de kust veelal vis en schelpdieren gerechten, in de Provence is het kenmerk de veelheid aan verse kruiden, olijfolie en groenten en omdat de Elzass vroeger Duits was en nog steeds aan de grens ligt is de regionale keuken hier Duits-getind en staat zuurkool en bier bijv. vaak op het menu.
De Bourgondische voorliefde voor vleesgerechten is voor een groot deel ontstaan doordat er door de eeuwen heen een overvloed aan vee was.
In het bergachtige deel van Frankrijk, wordt vooral het bergvee gehouden vanwege de melk waarvan kaas wordt gemaakt om ondermeer de winter door te komen.
amc
11 jaar geleden
Ik heb zelf een heel tijdje in Frankrijk gewoond. Vandaar dat ik het land heel goed ken. In het noorden is de keuken vrij Belgisch. Mosselen, frieten, bier en stoofvlees zijn er vrij populair. Daarenboven hebben heel wat gerechten Vlaamse namen, zoals bvb. potje vleisch.

In de Elzas is de keuken inderdaad vrij Duits, waardoor het niet verwonderlijk is, dat de choucroute van daar komt en sterk op het Duitse Eisbein lijkt. De meeste Franse biermerken komen uit die regio.

In de Bretagne worden er veel meer zeevruchten gegeten. De bekende palourdes komen van daar. Cidre ook.

De traditionele keuken, die wij in Nederland kennen, komt uit het zuiden. In de Périgord wordt de wereldberoemde foie gras en rillette gemaakt. De reden waarom de Franse keuken voor Nederlanders met het zuiden verbonden is, ligt aan de traditionele vakantie bestemmingen.