Heel lekker en simpel is deze;
275 gr. Koopmans witbrood
(het pak met de nieuwe receptuur heb je hiervoor nodig, dit is een pak van 450 gr.
Heb je toevallig nog een ouder pak van 500 gr. doe er dan 25 m. meer melk bij.Verder werken zoals de verpakking beschrijft)
225 ml. lauwwarme melk,
1 theel. suiker,
½ losgeklopt ei,
125 gr. gewelde rozijnen,
25 gr. sukade of gember (de gesuikerde uit een potje)
2 eetl. olie,
stroop of boter en suiker.
Doe de broodmix, melk, suiker, olie en het ½ losgeklopte ei in een kom.
Kneed het met de mixer met deeghaken tot je een soepel
en elastisch deeg hebt. Let op; het deeg is dunner dan een normaal brooddeeg.
Voeg de rozijnen en sukade of gember toe.
Vet een gietijzeren pan of een springvorm in.
Doe het beslag over in de pan en dek hem af of verpak de vorm in plasticfolie.
Zet het deeg op een tochtvrije, warme plaats en laat het beslag ca. 45 min. rijzen.
Verwarm de oven voor op 175 graden C.
Plaats de pan zonder deksel of de vorm zonder plastic in het midden van de oven.
Bak de poffert in ca. 1 uur gaar en bruin.
Als hij te bruin wordt, doe er dan aluminiumfolie over.
Je kunt horen of hij gaar is door erop te tikken. Klinkt het hol, dan is hij gaar.
Serveer warm of koud met stroop of boter en suiker.
Ik heb hem ooit eens zo gemaakt en hij was zo op! Ik had gember genomen omdat ik niet zo van sukade houd en wél gek ben op gember. 's Middags bij de thee, heerlijk!
Hij was zo op toen mijn zoon uit school kwam, de buurvrouw even binnenwipte en mijn man thuiskwam.(^0^).
Toegevoegd na 7 minuten:
Oh, vergat ik nog; de gemberblokjes wél eerst in kleine stukjes snijden en de Sultanas zijn de lekkerste rozijnen!
Je kunt ze al dan niet even weken in rum ofzo, maar dan moet je wel goed drogen en even door een beetje bloem schudden, anders heb je kans dat ze gaan zakken in het deeg.
- Bronnen:
-
http://www.koopmans.com/recepten/koopmans-...