Hier staat een recept:

http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/13608-poffert-gronings-recept.html

Toegevoegd na 34 seconden:
Hier staat nog een recept:

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/streekgerechten/poffert-7441.html

Toegevoegd na 1 minuut:
En hier is nog een recept voor een poffert.
http://www.zelfmaakrecepten.nl/poffert-zelf-maken

Er zijn er vast nog meer...............
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ingrediënten:
•1 afgestreken theelepel instant gist
•1 eetlepel melk
•1 kopje boekweitmeel (100 g)
•1 kopje bloem (100 g)
•2 eieren
•1 theelepel suiker
•1/2 theelepel zout
•1 1/4 kopjes warme melk (250 ml)
•1 eetlepel boter
•---------
•Aardbeien, slagroom en poedersuiker om te dienen
Bereiding:
In een kleine kom, los de gist op in de melk. In een aparte kom, combineer de boekweitmeel, bloem, eieren, gist, suiker, zout en de helft van de melk. Klop glad. Voeg nu de rest van de melk en klop opnieuw.
Dek de kom af met plasticfolie en laat het rusten voor een uur.

Smelt de boter in een koekenpan. Als het bruist, voeg theelepels van het beslag in cirkelvormige bewegingen aan op de mini pannenkoeken maken. Draai de poffertjes om, zodra de bodem heeft, met behulp van twee vorken.

Serveer Pancake Rookwolken met aardbeien, slagroom en een laagje poedersuiker.

Tips:

Als je toevallig een hebben poffertjes pan (meestal een gietijzeren pan met een stuk of tien inkepingen) doe het gebruiken, maar ik denk echt niet dat een speciale shopping trip is vereist. Ik ben erin geslaagd om perfect goed te maken poffertjes zonder de speciale pan op menig gelegenheid.

Deze zou traditioneel zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Dit zijn poffertjes, poffert is een soort brood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry
Heel lekker en simpel is deze;

275 gr. Koopmans witbrood

(het pak met de nieuwe receptuur heb je hiervoor nodig, dit is een pak van 450 gr.
Heb je toevallig nog een ouder pak van 500 gr. doe er dan 25 m. meer melk bij.Verder werken zoals de verpakking beschrijft)

225 ml. lauwwarme melk,
1 theel. suiker,
½ losgeklopt ei,
125 gr. gewelde rozijnen,
25 gr. sukade of gember (de gesuikerde uit een potje)
2 eetl. olie,
stroop of boter en suiker.

Doe de broodmix, melk, suiker, olie en het ½ losgeklopte ei in een kom.
Kneed het met de mixer met deeghaken tot je een soepel
en elastisch deeg hebt. Let op; het deeg is dunner dan een normaal brooddeeg.
Voeg de rozijnen en sukade of gember toe.
Vet een gietijzeren pan of een springvorm in.
Doe het beslag over in de pan en dek hem af of verpak de vorm in plasticfolie.
Zet het deeg op een tochtvrije, warme plaats en laat het beslag ca. 45 min. rijzen.
Verwarm de oven voor op 175 graden C.
Plaats de pan zonder deksel of de vorm zonder plastic in het midden van de oven.
Bak de poffert in ca. 1 uur gaar en bruin.

Als hij te bruin wordt, doe er dan aluminiumfolie over.
Je kunt horen of hij gaar is door erop te tikken. Klinkt het hol, dan is hij gaar.
Serveer warm of koud met stroop of boter en suiker.

Ik heb hem ooit eens zo gemaakt en hij was zo op! Ik had gember genomen omdat ik niet zo van sukade houd en wél gek ben op gember. 's Middags bij de thee, heerlijk!
Hij was zo op toen mijn zoon uit school kwam, de buurvrouw even binnenwipte en mijn man thuiskwam.(^0^).

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh, vergat ik nog; de gemberblokjes wél eerst in kleine stukjes snijden en de Sultanas zijn de lekkerste rozijnen!
Je kunt ze al dan niet even weken in rum ofzo, maar dan moet je wel goed drogen en even door een beetje bloem schudden, anders heb je kans dat ze gaan zakken in het deeg.
amc
11 jaar geleden
weet niet of je deze bedoelt ,of die van de vorige schrijvers ,maar ik maak ze meestal zo
5/a6 zure appels
2/a3 eetl.basterd suiker
1eetl citroensap
1 ei
olie om te bakken
1kg aardappelen
2dl melk suiker
kaneelpoeder

Voorbereiding
Schil de appels en snij ze in dunne plakjes strooi de basterdsuiker er over en de citroensap
. kook de aardappelen en maak met de melk en de dooier er een stevige puree van
klop het eiwit stijf

Schep de appels door de puree en spatel het eiwit
voorzichtig er ook doorheen.
pan met olie warm maken
doe 3/a4 schepjes van de puree in de koekenpan
en strijk de boven kant met een natte lepel glad
laat de poffer zachtjes bakken tot de onderkant mooi bruin
en de appel zacht is draai ze dan om tot ook die kant mooi bruin is houd ze warm en bak de rest

Roer suiker en kaneel door elkaar en strooi dat over de warme poffers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe maak je poffert?

Het recept is heel erg simpel, maar de bereidingstijd is erg lang en vraagt om een flink portie geduld. Verzamel alle ingrediënten (liefst biologisch natuurlijk) en gooi ze in een beslagkom. Vervolgens gebruik je een poffertpan, die je in een pan met kokend water ruim twee uren op het fornuis laat staan. Althans, zo deed oma dat. Tegenwoordig zie je ook veel recepten waarbij de pan in de oven geplaatst wordt gedurende twee uren op 160 graden.

Recept voor poffert

Ingrediënten

(voor 1,2 liter, kleine vorm):
300 gram zelfrijzend bakmeel
1/2 zakje backin (hoeft niet persé)
2,4 deciliter melk
3 eieren
snufje zout
100 gram rozijnen (of vijgen)

Verder is het handig om de vorm in te vetten met boter en te bestuiven met meel.

Bereidingswijze poffert

Alle ingrediënten mix je door elkaar in een bak en vervolgens doe je het deeg in de poffertpan. Sluit deze af met een deksel.

Ouderwetse Groningse poffert

Zet de gevulde poffertpan in een pan met water. Breng het water aan de kook en laat het twee uur lang koken. Hebt geduld! Iets langer dan twee uren kan ook.

Poffert nieuwe stijl

Zet de poffert twee uur lang in een voorverwarmde oven op 160 graden.

Hoe eet je poffert

De één eet poffert als warme maaltijd, de ander als vervanger voor een broodmaaltijd en nog een ander eet het bij feestelijke gebeurtenissen zoals verjaardagen. In mijn familie stippen we de poffert in karamelsaus, maar ik hoor vaak dat poffert gegeten wordt met (gesmolten) roomboter. Als je de poffert bereidt met rozijnen hoef je er in principe niets bij te maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.ecoweetjes.nl/eten-drinken/poffert-recept-poffertpan-groninge/