Welk meel (zoals amandel-/kokosmeel) bevat de minste koolhydraten?

9 jaar geleden
6.3K
bamibal
9 jaar geleden
Kameel
Ritsuka
9 jaar geleden
Is er een medische reden dat je koolhydraten dient te mijden?
Sonaya
9 jaar geleden
Waar koop je dat bamibal? :) Nee hoor geen medische reden, maar ivm dieet. Op mijn "niet sportdagen" wil ik nl zo min mogelijk kh eten, maar als ik dan iets lekkers wil maken, wil ik daarvoor meel met zo min mogelijk kh gebruiken.
Ritsuka
9 jaar geleden
soort van carb-cycling?
Sonaya
9 jaar geleden
Ik wist niet wat dat was, maar als ik het zo lees komt het daar zo ongeveer op neer ja. Ik ben op woe/zat/zon vrij en sport op die dagen ook niet. Op die vrije dagen heb ik zoveel moeite met dieet (omdat ik daar mn hele leven al mee bezig ben, ellenlang verhaal) en dan heb ik zin in lekkers en maak ik bijv havermoutkoekjes met banaan en eet ik als lunch of zelfs diner. Daarom zoek ik iets lekkers om soms te maken maar waar weinig kh/vet in zit.
Ritsuka
9 jaar geleden
Meestal heb je de dag na sporten extra energie nodig voor herstel. Ik wil altijd veel koolhydraten hebben, en heb het idee dat ik dan minder spierpijn heb.
Als jij je prettig voelt bij deze manier van eten en het is goed vol te houden, ook goed natuurlijk :)
Ritsuka
9 jaar geleden
Leveren die koekjes als avondeten genoeg energie? Is voor mij meer snack, haha. Iedereen zegt altijd dat ik zoveel eet.
Sonaya
9 jaar geleden
Nee echt niet hh, maar dan heb ik iig iets lekkers want daar snak ik echt naar :)
Ritsuka
9 jaar geleden
Ok, zolang je uiteindelijk maar genoeg eet op een dag. Ik eet ook wel eens op vreemde tijden of aparte maaltijden :p
Sonaya
9 jaar geleden
Ik eet altijd pas na t sporten. Dat is soms pas om 22.45. Doe jij ook een bepaald dieet oid Ritsuka?
Ritsuka
9 jaar geleden
Een dieet zie ik als iets tijdelijks waarbij je om onduidelijke redenen dingen uit je eten gaat schrappen (vaak omdat dit van een boekje niet mag) om uiteindelijk een kcal tekort te creeëren. Iets wat niet haalbaar is op de lange termijn. Dit volg ik niet. Ik heb wel een beetje lopen uitproberen met eten, om te kijken hoe ik op dingen reageer, maar ik eet gewoon alles wat ik eil, en luister naar mijn lichaam.
Ik weet dat ik op werkdagen meer koolhydraten nodig heb, en in de weekenden meer zin heb in eiwitten en vet.
Ik houd af en toe bij wat ik eet om te kijken hoe ik zit met vitamines enzo,
Sonaya
9 jaar geleden
Dieet is een leefwijze mbt voedsel. Hoeft niet perse negatief te zijn maar kan ook een verandering zijn. Bij mij is het complex ivm mijn medicijnen bomvol hormonentroep en ik word heel snel dik, vooral door kh. Rond de feestdagen natuurlijk van mn dieet afgeweken, geregeld snee kerststol bijv en hup..5 hele kilo's erbij. Ondanks dat ik bleef sporten en 4dg per week mn dieet volgde. Gewoon eten, dus normaal, is voor mij funest en ik zal er nooit vanaf komen helaas.
Sonaya
9 jaar geleden
Vandaar ook mijn vraag hier zodat ik toch af en toe wat lekkers kan eten...ppfff.
Ritsuka
9 jaar geleden
Iedereen is anders en jij weet wat het beste voor jou werkt. Je medische geschiedenis en medicijngebruik noemde je niet bij je vraag, dat maakt het natuurlijk wel anders.

Het beste antwoord

De minste verteerbare koolhydraten vind je in kokosmeel (9-10% koolhydraten) Het voordeel van kokosmeel is dat het relatief weinig vet bevat (10-12%), en enorm veel vezels (ca. 50%), dus in principe is deze meel zeer geschikt als een alternatief met weinig calorieën.

Ook zeer laag in koolhydraten zijn melen afkomstig van noten, zoals amandel of hazelnoot (ca. 10% koolhydraten), maar de keerzijde is dat deze melen enorm veel vet bevatten, tussen 50-60% vet.

Meel afkomstig van bonen (b.v. soja) is ook zeer laag aan koolhydraten (20-24%), en relatief hoog aan vet (20%) Het grote verschil van sojameel ten opzichte van alle andere melen is dat het heel veel eiwit bevat (35-40%)

De meest "traditionele" melen afkomstig van granen (tarwe, maïs, rijst, haver, boekweit...) of knollen (cassave, aardappel) verschillen niet zo verschrikkelijk veel van elkaar. Uiteraard zijn er verschillen, maar in het algemeen bevatten ze tussen 60-80% koolhydraten (haver de minste, aardappel en rijst de meeste) en erg weinig vet (0-3%)
Volkoren melen van granen bevatten logischerwijs een iets lager % koolhydraten en vet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sonaya
9 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide uitleg! Even goed bestuderen :)