Kan honing eigenlijk nep zijn?

bijvoorbeeld een beetje dik suikerwater of zo iets, met een smaakje.........

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Als je besluit geen geraffineerde suiker meer te eten, denk je wellicht aan honing als vervanger. Honing is op zich een natuurlijk product, maar je moet er wel mee oppassen. Honing is namelijk lang niet altijd zo natuurlijk, soms is er zelfs suikerwater aan toegevoegd. Dan zit je dus alsnog suiker te eten! Bovendien zorgt honing voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel, waardoor bij veel mensen het energieniveau eerst verhoogt en dan verder verlaagt dan voordat ze de honing aten.

In de fabriek worden de honingraten door een machine gehaald, waardoor de waslaag van de cellen wordt weggeschaaft, zodat de honing overblijft. Dan wordt de honing gezeefd, om de restjes bijenwas eruit te halen. Daarna wordt de honing verwarmd, zodat ze in potten kunnen worden gegoten. De imker doet dit proces op ambachtelijke wijze. De smaak en geur van de honing is verschillend, afhankelijk van de bloemen die de bijen bezoeken.

Biologische en Nederlandse honing wordt tot maximaal 45 graden Celsius verwarmt, (niet-biologische) honing uit andere landen kan op hogere temperatuur verwarmd zijn. Bij deze hogere temperaturen kan de voedingswaarde verminderen.

Niet-biologische imkers geven de bijen suikerwater voor het overwinteren. Aan sommige buitenlandse honing kan zelfs aan de honing zelf suikerwater zijn toegevoegd. De niet-biologische buitenlandse honing van de supermarkt is dan wel een stuk goedkoper dan de biologische honing, maar je schiet er niet veel mee op. De kans bestaat dat je alsnog (gedeeltelijk) suiker zit te eten en dat de honing op een te hoge temperatuur is verwarmd, waardoor er nog weinig voedingswaarde in de honing zit.

Honing bestaat uit ongeveer 80% suikers en 3% enzymen, stuifmeel en dergelijke. De rest (17%) is water. Honing is een enkelvoudig koolhydraat en kan teveel schommeling in je bloedsuikerspiegel veroorzaken. Dit soort koolhydraten worden namelijk snel door het lichaam opgenomen (daarom gebruiken sommige sporters honing voor onmiddellijke energie). Voor een stabiele bloedsuikerspiegel kun je dus beter geen of weinig honing eten. Zoetmakers die je bloedsuikerspiegel minder doen schommelen zijn bijvoorbeeld fruit of agavesiroop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankjewel ik ben een stuk wijzer geworden over honing.......groetjes nisette

Andere antwoorden (2)

Voor de mens is honing honing. Men kan wel echte bijenhoning aanlengen met iets anders, of ergens mee mengen.

Voor de bijen ligt dat anders.

Bijen maken honing niet voor de lol. Ze hebben het nodig voor hun voeding. Als de imker een honingraat leeghaalt, zouden de bijen verhongeren.

Om dat te voorkomen, moet de imker de bijen bijvoeren met iets dat ze ook goed kunnen gebruiken. De imker gebruikt daarvoor een soort suikerwater. Daar kunnen de bijen prima op overleven.

Voor de mens kan het dus met mate, maar dat is gecontroleerd door de voedsel- en warenautoriteit. Voor de bijen kan honing volledig worden vervangen door suikerwater.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met de gene boven mij
In aanvulling op bovenstaand antwoord: het is dus het beste om honing bij de imker te kopen.

Echte honing heeft een geneeskrachtige werking. De laatse jaren is zelfs bewezen dat als je op een ontsteking wat honing doet, dit de ontsteking geneest. Ik heb het zelf een paar keer gedaan en het werkt goed, het is n.l. zuiverend.

Tegenwoordig is er zelfs voor dit doel honingzalf te koop.

In de Bijbel werd op meerdere plaatsen gesproken over de geneeskrachtige werking van honing en dat het gezond was.