Maakt het uit of ik mijn theezakje sop of laat hangen?

Ik laat mijn theezakjes maximaal een minuut trekken.

Maakt het uit of ik de theezakjes wat langer laat trekken zónder te soppen, of wat korter laat trekken mét soppen? In beide gevallen wordt de thee even donker.

Is er desondanks smaakverschil? Bijvoorbeeld doordat bij soppen veel snel oplossende stoffen en weinig langzaam oplossende stoffen vrijkomen, en bij trekken zonder soppen minder snel oplossende stoffen en wat meer langzaam oplossende stoffen?

(Als je begrijpt wat ik bedoel.)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je sopt is dat niet zo lekker, dan komt er namelijk veel meer looizuur vrij en dat smaakt bitter... Voor theeliefhebbers is dat een doodzonde... Dus nooit soppen...

Bij het langer laten trekken van een theezakje komen er meer smaakstoffen vrij. Bij het soppen komen sneller kleurstoffen vrij en minder smaakstoffen. Dus als je niet te donkere thee met veel smaak wilt. Lekker laken trekken.

Het lijkt mij dat je het zakje in de thee hangt en er voorlopig afblijft. Zo krijgen de langzaam oplossende stoffen ook de kans om los te komen. Daarna even soppen voor de kleur, zo heb ik me laten vertellen. (Ik lust evengoed nog steeds geen thee.)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100