Maakt het uit of ik mijn theezakje sop of laat hangen?

Ik laat mijn theezakjes maximaal een minuut trekken.

Maakt het uit of ik de theezakjes wat langer laat trekken zónder te soppen, of wat korter laat trekken mét soppen? In beide gevallen wordt de thee even donker.

Is er desondanks smaakverschil? Bijvoorbeeld doordat bij soppen veel snel oplossende stoffen en weinig langzaam oplossende stoffen vrijkomen, en bij trekken zonder soppen minder snel oplossende stoffen en wat meer langzaam oplossende stoffen?

(Als je begrijpt wat ik bedoel.)

Picture for question
Cryofiel
14 jaar geleden
in: Dranken
1.3K

Het beste antwoord

Als je sopt is dat niet zo lekker, dan komt er namelijk veel meer looizuur vrij en dat smaakt bitter... Voor theeliefhebbers is dat een doodzonde...

Dus nooit soppen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OEPS....ik gaf een min...maar bedoelde een plus!! :-(
niet boos worden hoor..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor Cindy1985... doe ik niet... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pfff..gelukkig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem hoor... puntjes zeggen me niet veel zolang ik 1 sta...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal correct. Als toevoeging: als je écht lekkere thee wilt, moet je niet het kokende water over het theezakje heen gieten (dan krijg je hetzelfde looizuurprobleem), maar éérst kokend water in je kopje gieten en dán pas het theezakje erin hangen. Rustig laten terkken, en dan krijg je smaakvolle niet-bittere thee.

Andere antwoorden (2)

Bij het langer laten trekken van een theezakje komen er meer smaakstoffen vrij.
Bij het soppen komen sneller kleurstoffen vrij en minder smaakstoffen.
Dus als je niet te donkere thee met veel smaak wilt. Lekker laken trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij dat je het zakje in de thee hangt en er voorlopig afblijft. Zo krijgen de langzaam oplossende stoffen ook de kans om los te komen. Daarna even soppen voor de kleur, zo heb ik me laten vertellen. (Ik lust evengoed nog steeds geen thee.)