Hoelang kan je eten in blik bewaren?

Als je etenswaar in blik koopt staat er meestal op dat je het ongeveer 3 jaar kan bewaren maar sommigen zeggen dat je het wel 30 jaar kan bewaren. Nogal een verschil.. hoelang kan je het blik nou daadwerkelijk bewaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.4K

Het beste antwoord

Zo lang het blik onbeschadigd en niet te warm is geweest : schier eindeloos. Langer dan 30 jaar moet ook nog wel lukken. De vraag is alleen waarom je dat zou willen.....

De datum die er op staat, heeft alles te maken met de periode waarin de fabrikant kan garanderen dat het nog helemaal eruit ziet, smaakt en ruikt zoals toen het in blik ging.

In het blik gaat na verloop van (lange)tijd de smaak wel iets achteruit, (iets minder intens), en vooral ook de kleur. Het is echter nog steeds prima te eten, al ziet het er allemaal wat grauw en grijs en kleurloos uit. Maar als je een blik na 5 of 8 jaar nog open, zul je het verschil vermoedelijk nog niet eens kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Marleen, ik had ook soort gelijk antwoord geplaatst, maar dat van jou is zoveel beter en uitgebreider, dat ik dat verwijderd heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt.
alleen als het blik bol gaat staan, dan niet meer openen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou ik ook niet onbeschadigd willen noemen, Pokemon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even ter aanvulling van het prima antwoord van Marleen: De reden waarom voedsel in blik veilig voor consumptie blijft zelfs na 30 jaar is omdat een verhittingstap (dat noemen wij "sterilisatie") zorgt voor de afdoding van alle bacteriën en hun sporen. De reden waarom na verloop van tijd het product toch minder wordt, is omdat niet alle enzymen in het voedsel volledig geïnactiveerd worden. Dus de chemische reacties in de blik gaan met een zeer traag tempo gewoon door. De vetten worden ranzig, de kleuren worden minder intens, het weefsel breekt af en dus wordt de structuur zacht en papperig...
Het is dus minder lekker, maar nog altijd redelijk veilig om te eten. Alleen als dat "chemisch bederf" écht te ver gaat, is het ook niet helemaal veilig om uit zo'n blik te eten. + van mij (^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord, ook van de reacties op dit antwoord!
Weer wat geleerd!