Wat is een zachte thee voor de keel?

Als je een beginnende keelpijn gaat krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
13.1K

Antwoorden (6)

Kamillethee en daarin een schepje honing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind altijd de Marokkaanse thee (hoofdzakelijk 'munt') samen met een schep honing lekker verzachtend.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wat ook heel goed helpt; groene (chinese) thee zetten met een plak verse gemberwortel. Doe er enkele kruidnagels bij en laat 10 min. trekken en heet opdrinken.
Kan je er tegen, doe er een stukje lombok (rode peper) bij.
Dit helpt erg goed!

Ga eens naar bed met om je hals een natte theedoek waarop je van binnen zout gestrooid hebt. Steek vast met een veiligheidsspeld en doe er een das omheen. Een oud huismiddeltje dat mijn moeder bij ons kinderen altijd toepaste en ik op min beurt weer bij mijn kind toepas omdat je er de volgend ochtend echt van af bent.
Gorgelen met bessensap uit zo'n flesje van 'de betuwe' is ook erg goed, want bessensap bevat een stof die de bacterieën doodt. Je kunt het wel of niet doorslikken.
amc
12 jaar geleden
Zelf gebruik ik Djahe thee (bij toko te koop). Je kan honing hieraan toevoegen, voor de verzachtende werking.

Hieronder enkele tips

Weg met keelpijn, tip 3: Gorgelen met water en tabasco

Het klinkt misschien vreemd maar tabasco kan helpen om de keelpijn te verminderen. Doe 5 tot 10 druppels tabasco in een longdrinkglas met lauw warm water. Roer goed zodat de tabasco oplost in het water. Gorgel twee minuten met dit mengsel en spuug het dan uit. Zorg dat je wat te drinken klaar hebt staan om de hitte in je mond te verminderen. Bij het afnemen van de hitte in de mond, zal ook de keelpijn afnemen.

Weg met keelpijn, tip 4: Maak thee met tijm

Wie keelpijn wil oplossen zonder een brandende mond eraan over te houden, neemt vijf gedroogde of verse blaadjes tijm. Doe ze in een beker en vul de beker met gekookt water. Laat het geheel vijf minuten trekken en drink het op. Ook gorgelen met deze thee zal de keelpijn verlichten.

Weg met keelpijn, tip 5: Honing in de thee

Als je keelpijn hebt doe je er goed aan om de hele dag door thee met honing te drinken. Honing heeft bacterieremmende eigenschappen. Doe nooit honing in kokend water want dan verdwijnen de genezende eigenschappen als sneeuw voor de zon. Voeg de honing pas toe als de thee een temperatuur heeft bereikt die geschikt is om te drinken.

Weg met keelpijn, tip 6: Gember

Naast honing werkt ook gember goed tegen keelpijn. Schil een stukje gember en snij deze in plakjes. Doe de gember in een pan en doe er water bij. Breng het geheel aan de kook. Het mengsel zal geel kleuren. Doe het geheel in een beker en voeg wat honing voor de smaak. Drink de thee langzaam op en probeer het niet direct door te slikken maar laat het even achter in de mond rusten. Gorgelen met deze thee helpt ook de keelpijn te verzachten.

Weg met keelpijn, tip 7: Mosterdzaadjes

Vermaal een theelepel mosterdzaadjes. Combineer dit met het sap van een halve citroen een halve theelepel zout en een lepel honing. Doe er afgekoeld gekookt water overheen en laat het mengsel 15 minuten staan. Gorgel nu met dit goedje vaak en langdurig. Het zal de keelpijn drastisch verminderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kamille staat bekend om z'n zuiverende werking. Is ook heel zacht voor je keel.

Alle thee waar je wat honing bij voegt is ook lekker voor je keel.

Zoethout is ook wat smerend, dat is een beetje dropachtig natuurlijk.

De meeste kruidentheeën zijn wat zachter dan zwarte thee. Ook groene thee of witte thee is minder sterk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat echt heel goed helpt tegen keelpijn is gorgelen met saliethee, een paar keer gorgelen en de klachten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Saliethee werkt heel desinfecterend.

Ook appelthee- van dunne schijfjes appel die men enkele minuten laat trekken in kokend water- is een beproefd middel tegen een zere keel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
groene thee met een dropje erbij in laten smelten