Is paardenmelk echt zoveel gezonder dan koeien of geitenmelk.

Er wordt erg geadverteerd met capsules met paardemelk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.7K

Het beste antwoord

Nee, gezond is een subjectief begrip.

Iemand die niet tegen bepaalde eiwitten in koeienmelk kan, zal paardenmelk mogelijk wel kunnen verdragen.

Iemand die niet tegen lactose kan, zal ook paardenmelk niet kunnen verdragen omdat daar ook lactose in zit en ik meen ook meer dan in koeienmelk.

Het percentage vetten zal anders zijn.

Heel erg objectieve informatie is er niet. Eigenlijk is geen enkele melk heel erg 'gezond'. Melk is een product dat zoogdieren maken om hun babies te voeden. Dat mensen doorgaan met het drinken van melk van een ander dier is logisch omdat het een bron is van eiwit en vetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijgaand een discussie hierover op het wetenschapsforum en enkele bronnen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouw:

"Blijft over dat paardenmelk wegens het lage vetgehalte voor volwassenen wel gezond zou kunnen zijn. Maar dan nog. Orchid's Paardenmelkerij verkoopt een kwart liter voor twee euro. Prins: ,,Dan kun je beter een pak magere koeiemelk kopen. Dat is goedkoper.''

Toegevoegd na 9 minuten:
Paardenmelk in capsules worden verkocht omdat aangegeven wordt dat dit helpt bij 'tal van ziektes', opbouw van darmflora en 'verhogen weerstand'. Dit is niet wetenschappelijk onderbouwd. De een zal zeggen dat het helpt, de ander niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De samenstelling van paardenmelk is anders dan die van koeien, dat klopt. En dat daar bepaalde stoffen in zitten die goed voor je zijn, klopt ook. Bij een goede voeding gaat het om afwisseling. Op die manier krijg je alle gewenste voedingsstoffen binnen. Af en toe een glas paardenmelk kan je in die zin goed doen.

Dat paardenmelk in capsules verkocht wordt, is slecht een commerciele uitwerking van de hype rondom dit product. Het is raar tientallen euro's neer te leggen voor een paar milliliter paardenmelk, terwijl je voor een euro in de supermarkt al een liter koeienmelk hebt.

Wanneer je dus wilt meegenieten van de voedingsstoffen die paarden je kunnen geven, kun je beter af en toe een litertje paardenmelk kopen, in plaats van veel geld neer te tellen voor een paar milliliter, waarbij je je moet afvragen of dat wel werkt.

Bovendien: Paardenmelk is erg lekker. Anders van smaak dan koeienmelk, wat zoeter. Probeer het eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melk van andere zoogdieren is per definitie niet bestemd voor de mens. De paardenmelk kan wel minder ongezond zijn, maar daar houdt het dan ook mee op.