Waarom smaakt de melk zo smerig terwijl het gewoon nog goed is?

Mijn vriend en zijn gek op melk. We kopen iedere week een 6 flessen van 1 liter vitamine melk bij de Aldi. Echter constateerde ik laatst iets waarvan ik nergens iets over kan vinden op internet. Ik wilde een nieuwe fles openmaken. De houdbaarheidsdatum was 26/06/2021. Toen ik een slok nam smaakte de melk zo ontzettend vies dat ik bijna moest braken. De smaak kan ik niet echt omschrijven maar ik kan wel vertellen dat dit anders smaakte dan melk dat simpelweg bedorven is. Toch dacht ik eerst dat het lag aan het avondeten van vlak ervoor. Echter de volgende ochtend smaakte de melk gewoon nog even vies als de avond er voor. Ik heb dit keer geroken maar dat was gewoon oké. Mijn vriend heb ik ook laten proeven en die begreep er ook niets van.

Wat kan de oorzaak kunnen zijn van deze vieze smaak in de halfvolle vitamine melk?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dranken
8.8K
SentWierda
3 jaar geleden
Waarom koop je geen gewone melk, zonder toevoeging van vitamines?
ronron1212
3 jaar geleden
Echte melk is maar zeer beperkt houdbaar en zeker niet zolang als jij laat zien. Dus je koopt geen echte melk maar bewerkte melk.
Utrecht
3 jaar geleden
@ronron1212:
Alle melk is bewerkt. Alle melk die je in de winkel koopt is verhit geweest, ontroomd (ook volle melk wordt eerst ontroomd om vervolgens weer een vaste hoeveelheid room terug toe te voegen) en gehomogeniseerd. Allemaal nog steeds echte melk, ook de melk die FerrtMom koopt (echte melk + toegevoegde vitaminen).
"verse" melk is gemicrofiltreerd en vervolgens gepasteuriseerd (<100°C) en daardoor tot ongeveer 21 dagen houdbaar in de koeling.
De melk die FerretMom koopt is gesteriliseerde (>120°C) melk die zonder koeling een aantal maanden houdbaar is.
Van mij hoeft die vitaminen melk ook niet, maar laten we voorzichtig zijn met fake-news rond te strooien.
Amadea
3 jaar geleden
Dat product ken ik niet. Google leert mij dat het in België als babyvoeding verkocht wordt...
joro
3 jaar geleden
Als je langs een boerderij komt, vraag daar eens of je melk mag kopen. Dat is onbewerkte melk, volvet. Deze melk bij voorkeur wel vooraf even koken. Superlekker om van deze melk chocolademelk te maken of pudding te koken. Ik zou zeggen neem een kannetje mee en ga langs een boer.
Utrecht
3 jaar geleden
@Amadea:
Het staat bij Aldi inderdaad wel onder het kopje babymelk, maar dat is het niet (daarvoor voldoet de samenstelling niet).
https://www.aldi.be/nl/producten/assortiment/babyproducten/gevitamineerde-melk-621-1-0.article.html
SentWierda
3 jaar geleden
Een soortgelijke ervaring als de vraagsteller had ik twee jaar geleden, midden in de zomer. In een horecazaak bestelde ik karnemelk en ik kreeg een glas met iets wat vies smaakte.
Wat bleek? Voor het eerst in mijn leven had ik niet verse karnemelk gedronken maar de lang houdbare versie.... Ik wist niet dat zoiets bestaat.

Antwoorden (1)

Dit is een lang houdbare melk: gesteriliseerd en aseptisch afgevuld in flessen/pakken.
De kans is erg klein (<1:100.000), maar het kan voorkomen dat er toch een nabesmetting plaats vind. Oftewel dat er een bacterie in het pak/fles terecht komt. Hierdoor bederft de melk alsnog vóór de THT datum. Het kan ook zijn dat de verpakking of afsluiting beschadigd is geraakt.
Bedorven melk is zuur of rot en heeft vaak klonten.
Is dit het geval: meldt dit bij Aldi want dit hoort niet. Als er meer klachten komen moeten ze dit in/met de fabriek onderzoeken en voor de toekomst voorkomen.

Overigens: als je jong en gezond bent en divers eet, is het helemaal niet nodig om melk met extra vitaminen te drinken. Weggegooid geld eigenlijk.
Utrecht