De geschiedenis van chips en zoutjes
Chips, bij toeval ontdekt
In 1853 bakte de Amerikaanse kok George Crum bij toeval de allereerste chips in het Moon’s Lake House Hotel in Saratoga Springs in Amerika. Dat ging zo: een hotelgast vond zijn gebakken aardappels te dik en stuurde ze steeds weer terug naar de keuken. Om daar een eind aan te maken besloot Crum de aardappels zó dun te snijden dat je ze niet meer met een vork kon eten. Tot Crum’s verbazing was de hotelgast helemaal enthousiast over zijn gebakken aardappelschijfjes. Al snel bleken meer mensen deze ‘potato chips’ lekker te vinden en kregen ze onder de naam ‘Saratoga Chips’ een vaste plek op de menukaart.

Google maar eens op Smiths Spreekbeurt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het voorgaande antwoord klopt. Aardappelchips of chips zijn gebakken (aardappel)schijfjes zijn inderdaad in 1853 bedacht door Amerikaanse kok George Crum, toen een ontevreden klant klaagde dat zijn aardappelschijfjes te dik, te klef en niet voldoende gezouten waren.

In navolging op deze meest bekende chips soort (welke de vraagsteller ook bedoelde waarschijnlijk) zijn er door de jaren heen verschillende andere chips varianten bedacht.
aardappelchips
bananenchips
cassavechips
jackfruitchips
pizzachips
tarochips
tortillachips
yamchips

Ik heb geprobeerd het op te zoeken wat de historie is van deze soorten, echter zonder succes helaas. Maar ik kan mij voorstellen dat bananenchips endergelijke wellicht in de oerwouden van zuid-amerika ofzo al wel voor 1853 waren bedacht?
Het zou dan geen chips geheten hebben waarschijnlijk, maar het product is niet bijster bijzonder te maken.