Wat is het verschil tussen mossels en oesters?

11 jaar geleden
19.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
buiten de goede antwoorden, wat dacht je van de prijs? oesters zijn stukken duurder dan mosselen.

Het beste antwoord

Oesters bevatten meer 'vlees', hebben een onregelmatigere buitenkant en bewegen vrijer. Ze hebben veel en veel vaker parels dan mossels. Ze kunnen rauw gegeten worden. Ze hebben een ovalere schaal.

Mossels hebben een gladde buitenkant en zitten vaker vast aan rotsen. De kans op een parel is heel erg klein maar het komt voor. Ze moeten gekookt gegeten worden. Ze hebben een meer 'oblong' vorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan mosselen ook wel rauw eten natuurlijk. Mosselkwekers doen dan wel, ik heb me laten vertellen om de kwaliteit te testen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist ja, dat wilde ik ook zeggen, hoewel het niet zo gebruikelijk is, eet men de mosselen ook rauw.
Oesters zijn trouwens helemaal niet zo bewegelijk, maar zitten net zo vast als de mosselen.
Verders een plus.

Andere antwoorden (2)

Het zijn allebei weekdieren met een schelp, maar het zijn beide verschillende soorten met verschillende kenmerken.

En ze smaken ook heel anders.

Toegevoegd na 8 minuten:
Mossel (Mytilus edulis)
Langwerpige, blauwpaarse schelp. Heeft geen sifon, hecht zich aan voorwerpen of stenen via draden aan de schelp en kan hierdoor in ruw/ bewegend water voorkomen, o.a. rond Nederland.

Oester (Ostrea edulis)
Heeft een platte schelp, vaak dik (vooral bij de Japanse) en onregelmatig van vorm. Kleur is wit of grijs.
Komt voor in de zee rond Nederland, al zijn de natuurlijke weggevist en vervangen door de Japanse soort die waarschijnlijk met boten zijn meegekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
constant
11 jaar geleden
betaan die platte zeeuwse oesters dan niet meer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nauwelijks meer in het wild constant, maar zeker nog als kweek.
Mosselen ; schelpdier met 2 zwarte schelpen, waarvan de binnenkant paarsblauw gekleurd is. Mosselen moeten levend gekocht zijn en dat ze nog leven zie je doordat de schelpen gesloten zijn. Zijn de schelpen geopend of kapot en gaan ze niet dicht na een tik erop te hebben gegeven, zijn ze dood en moet je ze weggooien.
Mosselen moeten echt levend gekookt worden.

Oesters; schelpdier dat leeft in een tweedelige gekartelde schelp waarvan een helft plat is en de andere wat boller staat.
je eet of koopt ze het beste van november tot maart.
Oesters koop je ook altijd levend.
Ze worden rauw geserveerd in de schelp, op ijs met partjes citroen.
amc