zijn walnoten goed voor je als je wilt afvallen?

Zijn walnoten in het algemeen goed voor je en helpen ze je als je wil afvallen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (5)

Om af te vallen moet je minder kcal eten dan je verbrand.
Ook is het belangrijk dat je niet te weinig gaat eten (spaarstand).

Walnoten passen prima in een gezond voedingsschema, maar het is niet walnoten alleen die bepalen of je wel of niet afvalt. Dat ligt aan de rest van wat je eet op een dag en doet aan beweging.

Ze bevatten relatief veel kcal, maar ook gezonde stoffen. Als je walnoten eet, beperk het dan tot een portie ter grootte van 1 handpalm als een kommetje.
Ritsuka
11 jaar geleden
Alle soorten noten hebben wel iets gezonds. Maar om te helpen afvallen kun je ze beter niét eten. Want er zit naar verhouding veel vet in. Als je verder vetarm eet kan je best 's avonds een paar noten opknabbelen. Maar meer dan een paar kan je voor de lijn beter niet doen.
Amadea
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, er zit veel vet in. Maar dat schijnt wel het "goede" vet te zijn. Mij is ooit aangeraden om veel noten te eten om aan te komen zonder te vervetten.
Pieter2011
11 jaar geleden
http://www.fitliving.nl/noten-maken-slank/
NEE.
Noten, ook walnoten, bevatten erg veel vetten. Prima voedsel, en je moet ze zeker af en toe eten (in plaats van vlees bijvoorbeeld zijn ze een goede keus) maar ze bevatten ZO veel calorieen, dat dagelijks een portie noten (als extraatje) niet veel voor je (lijn) zal doen.

Een ons walnoten bevat om en nabij de 700 (!!) calorieen. Een portie is ongeveer een derde daarvan, en dus niet het type tussendoortje dat je in een vermageringsdieet al te regelmatig moet inpassen. Maar an sich zeker gezond, dat wel.

Sterker nog : er is eigenlijk - behoudens spullen die puur uit geraffineerde suiker bestaan, zoals snoep en frisdrank - niet zoiets als 'ongezond' of 'slecht' eten. Het is de hoeveelheid die bepalend is. En dat geldt zéker voor noten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Noten helpen een beetje tegen overgewicht, er zijn diverse onderzoeken waaruit blijkt dat mensen die elke dag een kleine hoeveelheid noten eten, een paar kilo lichter zijn dan mensen die geen noten eten.
Of het ook specifiek helpt bij afvallen, of alleen bij op gewicht blijven, weet ik niet.
Verder zijn walnoten ook sowieso goed voor je, ze bevatten gezonde vetten, waaronder relatief veel omega3, en mineralen en vitaminen.

Wel is het belangrijk om maar een kleine hoeveelheid noten te eten per dag, omdat ze zo calorierijk zijn. 1 handje per dag is een hoeveelheid die vaak wordt aangeraden.

Toegevoegd na 18 minuten:
Even een paar voorbeelden van onderzoeken over het effect van notenconsumptie (niet specifiek walnoten) op lichaamsgewicht, omtrek of BMI (sorry, helaas alleen in het Engels):

"Professor Carol O'Neil, of Louisiana State University, said: "One of the more interesting findings was the fact that tree nut consumers had lower body weight, as well as lower body mass index (BMI) and waist circumference compared to nonconsumers. "

"Higher nut consumption was not associated with greater body weight gain during 8 y of follow-up in healthy middle-aged women. Instead, it was associated with a slightly lower risk of weight gain and obesity. The results of this study suggest that incorporating nuts into diets does not lead to greater weight gain and may help weight control."

"nuts have a tendency to lower body weight and fat mass. In the context of calorie-restricted diets, adding nuts produces a more lasting and greater magnitude of weight loss among obese subjects ..."

Er zijn overigens ook allerlei onderzoeken te vinden die zeggen dat notenconsumptie geen invloed heeft op het lichaamsgewicht, dat mensen die noten eten gemiddeld hetzelfde gewicht hebben als mensen die geen noten eten, maar dan kan het dus in ieder geval geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zit voor zover ik me herinner nog anders : noten-eters zijn vaak bewuste eters die voor levensmiddelen en maaltijden kiezen waarvan noten een (klein) onderdeel uitmaken of vaak zelfs vervanger zijn voor vlees. Bakken pinda's en borrelnootjes tellen dan ook terecht niet mee. En wie bewuster danwel bewust gezond eet, zal op de lange duur uiteraard minder last hebben van overgewicht dan iemand die alleen achter zijn huig drukt wat-ie lekker vindt.
Het is dus meer een neven-effect van een toch al wat gezonder dieet dan het resultaat van het eten van noten zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het ligt niet alleen aan dat mensen die noten eten ook voor de rest gezonder eten.
Er zijn namelijk ook onderzoeken waarbij mensen niet zelf kiezen wat ze eten, maar waar hun dieet bepaald wordt door de onderzoekers, waarbij de ene groep een nootloos dieet volgt, en de andere groep een zelfde dieet maar dan van alles wat minder en aangevuld met noten, waardoor ze dus beiden evenveel calorieën binnenkregen. De mensen uit de noten-groep bleken af te vallen, en de controlegroep niet.
En er zijn ook onderzoeken waarbij mensen gewoon zelf kiezen wat ze eten, maar een deel van de groep daarbij nog wat noten moest eten en dus extra calorieën binnenkreeg, en de controlegroep niet. De noten-groep bleek ondanks de extra calorieën niet zwaarder te worden dan de controlegroep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat onderzoek / die onderzoeken (waarom meerdere) ken ik niet nee. Zal je links eens doorlezen - als dat ze zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om af te vallen moet je vet eten.
Dat is de enige manier om de bloedsuikerspiegel echt stabiel te krijgen, zo hoeft er minder insuline aangemaakt te worden en dan kan er vet verbrand worden.
Insuline in het bloed zorgt ervoor de vet niet uit de cellen kan komen.
Walnoten zijn rijk aan vetten, eiwitten, vezels, linolzuur en koolhydraten. Voorbeelden van noten zijn hazelnoten, amandelen en gewone walnoten of okkernoten. Okkernoten of walnoten bevatten beschermende vetten die de bloedvaten en het hart soepel en gezond houden. Een dagelijkse dosis van 30 gram per persoon wordt aanbevolen (ca 8 stuks). Goed gedroogde noten zijn maandenlang houdbaar.
Dus gezond zijn walnoten sowieso maar of dat ze goed zijn als je wilt afvallen lijkt me niet gezien t grafiekje wat ik op een site vond. http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=6980