Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je een paar dagen weinig of geen groente hebt gegeten en de dagen daarna eet je extra veel groente, heft dat elkaar dan op?

Ik weet ook wel dat je na een paar dagen zonder groente nog geen vitaminetekort hebt maar ik vroeg het me gewoon af.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Valt onder balansdag denk ik (zie voedingscentrum site)
Ik zou toch proberen dit niet te vaak te doen, beste is toch elke dag gezond
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe dat ook niet vaak.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je hebt elke dag een bepaalde hoeveelheid vitaminen nodig, en alles wat je te veel binnen krijgt gaat er via de urine weer uit. Het ligt dus een beetje aan je eigen lichaam hoe snel je lichaam de vitaminen uit je voedsel haalt en verwerkt, maar meestal is dat maximaal 12 uur.

Dit betekent dus dat je als je op één dag te weinig vitaminen binnen krijgt het niet echt helpt om de volgende dag meer vitaminen te eten, want een overschot wordt gewoon weer naar buiten gewerkt en niet ergens opgeslagen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar IS er wel een overschot als je een paar dagen een tekort had?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vraag ik mij ook af.
En ik denk ook dat niet altijd alles wordt afgevoerd. Er zal toch ook weleens iets achterblijven?
het gaat om de regelmaat. Van een keer geen groente eten krijg je geen tekort. Later compenseren heeft geen enkele zin. Vitaminen, mineralen en de vele kleine andere voedingsstoffen hebben hun functie in het lichaam, dat stopt niet zomaar een dagje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding