Hoe kan een geopend pak kaasplakken beschimmelen terwijl deze niet over de datum is?

Ik zag vandaag dat een pak met klaasplakken in de tamelijke afgesloten verpakking (en dan nog in een afgesloten kaasdoos) aan de zijkant blauwe schimmelplekken vertoonde. De houdbaarheidsdatum is tot 07-11-15 en vandaag is 14-8-15 en nog maar 3 a 4 dagen geopend. Hoe zou dit kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.5K
Ritsuka
8 jaar geleden
Maak nu ook je kaasdoos goed schoon
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer de kaas geopend is geweest en je hebt met de vingers aan de kaas gezeten, dan komt er snel schimmel.
Wanneer je de kaasplakken niet met je handen aanraakt, dan is de kans op schimmel kleiner.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De houdbaarheidsdatum geldt alleen voor ongeopende verpakkingen.
op het moment dat je een verpakking opent en het is na een dag bedorven dan hoeft er nog niets misgeweest te zijn met de houdbaarheidsdatum

Antwoorden (5)

Door condens die ontstaat in je koelkast. Probeer de kaas vochtvrij te bewaren, dan blijft die langer goed.
Amadea
8 jaar geleden
Zodra de verpakking geopend is, geldt de uiterste houdbaarheidsdatum niet meer. Dit geldt alleen voor ongeopende verpakking. Bij het openen komt er zuurstof (en bacteriën/schimmels) bij de etenswaar, en dan kan het snel gebeurd zijn met de houdbaarheid.
jc54
8 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat je met het uitnemen van een plakje of het openen van de verpakking met je vingers aan de kaas hebt gezeten. Daar zit meer dan genoeg aan om de kaas heel snel te laten bederven, vooral JUIST als hij weer in gesloten verpakking in de koelkast (of elders) wordt gelegd.

De uiterste houdbaarheidsdatum zegt overigens niets meer ; als de verpakking open is, moet je de inhoud op korte termijn consumeren. Met kaas is dat zeker binnen een week, maar als de kaas dus van je vingers of bestek of uit de lucht iets heeft "opgepikt" en daar ook nog een goede vochtige voedingsbodem bij krijgt, haal je die week vaak niet. (Van een blok kaas kun je de schimmel nog wel wegsnijden, maar met plakjes is dat lastiger. )

Kaas is een levend product ; daardoor is het erg gevoelig. Het beste bewaar je kaas niet in de originele verpakking, maar in een stuk vetvrij papier , of een speciale (beluchte, niet hermetisch gesloten) kaasdoos . Verder er voor zorgen dat je handen schoon zijn als je de kaas hanteert, en hem niet op een vieze snijplank legt enzo. Dan kun je zeker een week tot zelfs wel twee met je blok kaas doen. Plakjes iets minder lang, omdat die natuurlijk door het snijden een veeeel groter oppervlak hebben waardoor er meer mis mee kan gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Plus. Zelf geinfecteerd, dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is volkomen normaal trouwens hoor ; niemand pakt kaas beet met plastic handschoentjes aan ;-)
Maar je handen wassen voor je je brood smeert scheelt wel.Hoewel er ook weer geen broodkruimels bij de kaas moeten komen, dat gaat ook snel verkeerd.
Kaas, vooral een homp of blok, kan aan de onderzijde al heel snel schimmel tonen, dat is op zich geen probleem zolang je dat niet eet.
De schimmel werd er vroeger al gewoon afgesneden en de rest van de kaas is niet verpest door dat dunne laagje schimmel.
Er zijn zelfs bedrijven die verouderde/geschimmelde kaas inkopen, om deze te wassen, zodat deze opnieuw de handel in kunnen!
Het lijkt vies, maar de kaas is zelf een schimmelproces, dus als ze goed schoongemaakt is, kun je er smakelijk van eten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zijn de hondurees (tussenvelletjes) niet geheel en al schimmelvrij geweest. Kaas kan dan binnen de verlooptijd hiervan een "opdonder" krijgen en slaat eerder dan je wenst aan het schimmelen. GroeTon.