Gebruikt een kok een kookboek?

Ik vraag me altijd al af of een kok alles uit zijn hoofd verzint of ook wel een kookboek gebruikt, en zo ja, leert hij dan het recept uit zijn hoofd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ieder restaurant heeft zijn eigen menukaart met gerechten waarvan de manier van bereiden bekend is aan de kok(s) en het eigenlijk een dagelijkse routine is om deze te bereiden. Om een continuiteit van de smaken te behouden is elke receptuur per gerecht besproken, en de vakkennis en vaardigheid doet de rest. Een ervaren kok zal zeer veel recepten en bereidingen uit het hoofd weten, en heeft de hoeveelheden van kruiden, specerijen en andere toevoegingen eigenlijk in z'n vingers zitten, en heeft bijna nooit een weegschaal nodig. De enige uitzondering is bij de bereiding van sommige nagerechten en gebaksoorten, waar het bij de samenstelling wel op grammen precies aankomt. Ik persoonlijk heb bij de samenstelling van nieuwe of onbekende gerechten wel een kookboek gebruikt om de basis van het recept te bekijken. Maar de meeste keren heb ik verder mijn eigen creativiteit op het recept losgelaten, om iets moois en smakelijks op tafel te zetten. Dit met uitzondering van hele speciale recepten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100