Gebruikt een kok een kookboek?

Ik vraag me altijd al af of een kok alles uit zijn hoofd verzint of ook wel een kookboek gebruikt, en zo ja, leert hij dan het recept uit zijn hoofd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ieder restaurant heeft zijn eigen menukaart met gerechten waarvan de manier van bereiden bekend is aan de kok(s) en het eigenlijk een dagelijkse routine is om deze te bereiden. Om een continuiteit van de smaken te behouden is elke receptuur per gerecht besproken, en de vakkennis en vaardigheid doet de rest.
Een ervaren kok zal zeer veel recepten en bereidingen uit het hoofd weten, en heeft de hoeveelheden van kruiden, specerijen en andere toevoegingen eigenlijk in z'n vingers zitten, en heeft bijna nooit een weegschaal nodig.
De enige uitzondering is bij de bereiding van sommige nagerechten en gebaksoorten, waar het bij de samenstelling wel op grammen precies aankomt.
Ik persoonlijk heb bij de samenstelling van nieuwe of onbekende gerechten wel een kookboek gebruikt om de basis van het recept te bekijken. Maar de meeste keren heb ik verder mijn eigen creativiteit op het recept losgelaten, om iets moois en smakelijks op tafel te zetten. Dit met uitzondering van hele speciale recepten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Veel is al ingestudeerd, als er een nieuw gerecht op de kaart komt word je dat aangeleerd, op een gegeven moment weet je alles wel uit je hoofd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij tijd heft zal hij vast wel eens wat verzinnen, maar normaal gesproken zal hij toch zorgen dat wat op de kaart staat vandaag hetzelfde smaakt als volgende week, dan weten de gasten wat ze kunnen verwachten.
Dus als hij iets zelf verzonnen heeft zal hij dat opschrijven zodat zijn collega het precies hetzelfde kan maken.
En gerechten die hij vaak maakt zal hij uit zijn hoofd kennen, maar anders moet hij toch een recept raadplegen
anneliez
11 jaar geleden
Een ervaren kok, die dagelijks zijn beroep uitoefent, kent de ingrediënten en hoeveelheden inmiddels wel. Door het vele proeven tijdens de bereiding van een gerecht, weet hij alleen al door zijn ervaring wat hij mist en wat er evtl. vergeten is.
De basis hebben ze uit leerboeken geleerd, om te weten hoe bepaalde bestanddelen werken, waarmee ze samen goed of slecht reageren, temperaturen, technieken enz.
Ze hebben denk ik (weet ik eigenlijk wel zeker) allemaal in het begin veel verschillende kookboeken gelezen, alleen al om te ontdekken welke dingen goed samengaan of om bepaalde klassieke gerechten te kunnen maken.
Over het algemeen hebben ze niet eens tijd om tijdens hun werk door een kookboek te bladeren.
Wel zullen ze vaak een aantekeningboekje hebben voor hun eigen recepten, die dan in een soort versleutelde vorm staan genoteerd, zodat de juiste hoeveelheden niet bekend worden en je evtl. iets weglaat, wat alleen jij weet. Een succesgerecht geef je natuurlijk niet zo maar uit handen. Je wilt wel dat alleen jij dit gerecht zo maken kan. Voor je gevoel maakt dit je eigenlijk 'onmisbaar' in een keuken.
In hun vrije tijd, zullen ze denk ik alleen al voor de lol eerder een kookboek pakken om te lezen, dan een roman ofzo, omdat ze nu eenmaal graag koken.
amc
11 jaar geleden
een kok heeft tijdens zijn opleiding al een voorbeeld aan zijn chef ,de ervaring krijgen ze door als maar het zelfde te snijden te kijken en te proeven en als het er ingestampt is mogen ze gaan meekoken een kok zal dus veel recepten en bereidingen uit het hoofd weten en gaat ook op zijn smaak af want al kan hij nog zo mooi snijden en opmaken maar heeft hij geen smaak en reuk zal hij nooit geen chef kok worden