Is eten voor het slapen gaan slecht?

Ze zeggen dat je dan niks verbrandt als je slaapt en dus dat je dik wordt.
Geldt dat dan ook als je mager bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ieder mens, verbruikt ook energie tijdens de slaap. Bij de 1 is dit heel weinig bij de ander wat meer. Je metabolisme gaat gewoon door, zij het in ruststand. Er is ook uit onderzoek gebleken, dat mensen die "aanleg" hebben om dikker te worden, dus ook een zeer laag energieverbuik hebben tijdens de slaap. Voor deze mensen is het dan ook niet verstandig vlak voor het slapen te eten.

Als je dit niet hebt, kan het geen kwaad voor het slapen te eten, indien het geen vette volle borden spagetti zijn enzv. geen "zware" maaltijden dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je zou hiervoor de uitzending van Pavlov van 21 februari kunnen kijken met Edo Brunner. Hier wordt het in bevestigd.

http://www.nederland3.nl/gemist
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Neehoor dat is allemaal broodje aap. Gewoon niet in geloven. Maar zelf vind ik het niet lekker. Ik doe het wel es maar doe mij maar gewoon 3 a 4 uur voor dat ik ga slapen eten

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zou kunnen omdat het verteren want langzamer gaat als je slaapt dat je dan minder voedingsstoffen binnenkrijgt. Maar slecht nee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat niks verbranden slaat nergens op, je maag en dergelijke gaan 24/7 door met voedsel verwerken. Je zou wel last van maagzuur kunnen krijgen maar daar zou ik me geen zorgen over maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er bij de energiebalans (op gewicht blijven) om per etmaal ongeveer evenveel brandstof naar binnen te werken als je verbrandt. Wanneer je precies eet is niet zo belangrijk, wel dat je de hoeveelheid voedsel een beetje gelijkmatig verdeelt over drie hoofdmaaltijden en tussendoortjes. Ik vind het zelf niet prettig om met een volle maag te gaan slapen maar verschillen in verteerbaarheid is gerommel in de marge, te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet slecht. Het is zo dat alle organen op een vast tijdstip op de dag iets harder werken dan de rest van de dag. Je spijsvertering werkt in de ochtend het beste. Daarom kan je het beste een goed ontbijt nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook kan eten voor het slapen gaan, zorgen voor een slechte slaapkwaliteit en nachtmerries. En zeker cafeïne en alcohol moet vermeden worden voor je in je bed kruipt!
fremar
13 jaar geleden
Als je slaapt beweeg je minder. Het is dan makkelijker voor het lichaam om de energie uit voedsel in vetten op te slaan. Je kunt niet zomaar stellen dat dit dus 'slecht' is. De meeste mensen zullen hier geen baat bij hebben, omdat het slecht voor hun figuur is. Ze worden er (te) dik van.

Je verbrandt altijd energie, ook wanneer je slaapt.

Ook als je mager bent, geldt dit. Deze mensen kunnen er dus baat bij hebben.

NB: Met honger op bed zorgt er wel voor dat je de volgende morgen 'frisser' wakker wordt. Je kunt korter slapen en hebt meer energie. Sommige mensen beweren dat het lichaam 's nachts beter kan herstellen wanneer het geen eten hoeft te verteren. Hoe veel dit uitmaakt verschilt per persoon, zo zijn er ook mensen die niet kunnen slapen van de honger als ze met een lege maag op bed gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je komt echt niet aan als je vlak voor het slapen eet. Het gaat er om hoeveel je verbrand per dag, en dat afwegen tegen hoeveel je eet. Dat is gezond.
Dit idee komt waarschijnlijk omdat je tijdens je slaap langzamer verteerd. Maar het is echt niet slecht.
Voor je gewicht tenminste...
Je moet hiermee wel oppassen met je slaap. Je slaapt veel slechter als je ongeveer twee uur voor je naar bed gaat veel eet (boterham). Het meeste bloed gaat dan naar je verteringsstelsel wat heel actief bezig is. Daardoor slaap je minder goed.

Maar voor je energiebalans maakt het niet uit.