Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar wordt je minder snel dik van. Van eten voor het sporten om 17.00 of eten na het sporten om 20.00?

Ik doe 1 keer in de week aan teamsport van kwart voor 6 tot kwart voor 8. Ik weet niet hoe laat ik het beste kan avondeten. Ik wil het meest gezonde en waar je het minst dik van wordt. Om 17.00 of 20.00 ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als je slaapt is de verbranding een stuk lager.
Dus wanneer je na het sporten eet, is er minder tijd tussen het eten en het slapen.

Dus ervoor eten lijkt me beter.
Maar niet teveel, anders heb je er weer last van bij het sporten.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
calorieën om 17.00 uur of om 20.00 uur opgegeten, Het blijven dezelfde calorieen. Het kost evenveel energie om ze op te maken. Dus eet wanner jij het het prettigst vindt.
En dat het slecht is om na 20.00 uur nog te eten, schijnt fabeltje te zijn. Kijk maar eens naar de mediterrane landen, daar wordt altijd laat gegeten, en daar zijn de mensen echt niet dikker dan hier.
(Lees meer...)
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord Anneliez (+) en deels goed antwoord cooknchemist! Het aantal calorieën die je binnen krijgt is inderdaad altijd hetzelfde. En het klopt ook dat "ongebruikte" koolhydraten die je lichaam niet snel verbrandt opgeslagen worden. Maar je lichaam zal ALTIJD de voorkeur geven aan het opslaan van suikers als glycogeen in je spieren, en alleen als het te veel is, zal dit in vet omgezet worden.
Maar als je even veel sport (voor of na het eten), verbruik je dezelfde hoeveelheid calorieën, en waar je lichaam het energie hiervoor haalt is niet zo zeer de vraag. Eerst zal je lichaam het glycogeen aanspreken, en later het vet. Je kan het zo ingewikkeld maken als je wil (en de fysiologie van een mens is inderdaad vele malen ingewikkelder dan 2500 lettertjes die hier passen), maar ga er van uit dat het verschil echt minimaal is. Eet wanneer je het prettig vindt, en denk vooral dat direct na het sporten je voldoende vocht binnen moet krijgen. En als je veel hebt gezweten, dan moet je ook zouten binnen krijgen. Een hele makkelijke oplossing in plaats van zo'n dure sportdrank is een flink glas water en een banaan eten (rijk aan kalium, vitamines en langzaam verteerbare koolhydraten) Super gezond en lekker ook!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding