Kibbeling is inderdaad een Nederlands gerecht en staat zeker wel in de top 5 Nederlandse gerechten die veel gegeten worden.
De oorspronkelijke, enige , echte kibbeling wordt nog maar zelden gemaakt en is erg duur. Hij hoort namelijk volgens het echte recept van kabeljauw wangetjes gemaakt en zoals je weet, heeft elke kabeljauw er slechts 2 van. Hier bij ons in de buurt, in IJmuiden waar de vis aan land komt, is nog wel een visboer die de echte kibbeling bakt. Onvergelijkelijk met de stukjes vis die ze normaliter ervoor gebruiken, zelfs al is het kabeljauw. Zo heerlijk!
Jammer genoeg ook zo duur.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onvergelijkelijk, weer een nieuw woord geleerd. Is dat streekgebonden? Hier in de randstad hoor ik alleen maar onvergelijkbaar.
amc
11 jaar geleden
Haha.....was me nog niet opgevallen! Laat ik nu ook in de randstad wonen en laat het hier ook onvergelijkbaar zijn!!
Ik heb onbewust weer een nieuw woord aan onze taal toegevoegd, want ik vind het zelf niet verkeerd klinken toch? (^0^).
amc
11 jaar geleden
Helaas, toch geen nieuw woord Mr. Tomaat! :(
Moest toch even googelen en zag staan; onvergelijkelijk= uitmuntend, uitstekend, ongekend enz. kortom precies dat wat ik bedoelde.

Andere antwoorden (2)

Kibbeling is oorspronkelijk van geen enkel land, maar van de zee.
Het zijn gewoon stukjes kabeljauw, die gebakken zijn en dat zal in meerder landen tegelijkertijd gebeurd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangezien de term al in 1648 in het Woordenboek der Nederlandsche taal stond ga ik ervan uit dat het een van oorsprong Nederlands gerecht is.
Kibbeling bestond oorspronkelijk uit gefrituurde stukken kabeljauw. Tegenwoordig wordt het eveneens gemaakt van witte koolvisfilet (ook wel pollak genoemd).
Amadea