De meest voor de hand liggende eiwitrijke voeding is ongetwijfeld het kippenei. Eieren zijn namelijk zeer rijk aan voedingseiwitten (ei-eiwitten).
fremar
11 jaar geleden
Ja een ei is rijk aan eiwitten, maar niet zoveel als je op basis van de naam zou verwachten het eiwit van het ei is wat anders dan het eiwit in de scheikundige zin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Absoluut. Maar eiwitbronnen varieert wel in wat voor aminozuren ze leveren. Daarom is het belangrijk zo divers mogelijk te eten ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In tegenstelling wat je zou denken is het eiwit van een ei NIET eiwitrijk, maar wel de dooier.
Als je even doordenkt is dit vrij logisch daar uit de dooier een volledige kip (ja goed een kuiken) moet gevormd worden en het eiwit alleen maar dienst doet om de dooier en het zich ontwikkelende kuiken te beschermen. Het eiwit heeft dus een beetje dezelfde functie dan de baarmoedervloeistof bij zoogdieren.
Er zijn voedingsstoffen die meer eiwitten dan eieren bevatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is zeven jaar studeren aan een hotelschool en drieendertig jaar ondervinding als kok voldoende als bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@WWDiver: Je antwoord is zeker correct maar zou nog boeiender geweest zijn als je ook onderscheid gemaakt had tussen essentiële en niet-essentiële aminozuren. Dan staat een eitje ergens in de top drie van de eiwitleveranciers van onze voeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaaaaaaa maar ik ben dan ook geen biochemicus hé.
Ik heb wel een beetje scheikunde gekregen op school maar dat was ten eerste vrij elementair en ten tweede meer dan 33 jaar geleden. Ondertussen zijn er reeds vele nieuwe ideeën en ontdekkingen geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dat van die essentiële aminozuren kun je nog tot de voedingsleer rekenen, hoewel het inderdaad de biochemische tak daarvan is. Maar hoe die aminozuren precies heten moet je mij ook niet vragen, hoor. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met 95% eiwit heb je dan nog geen vette hap en de NEVO gaat uit van percentages per 100 g product.