Warmte en de toevoeging van schimmels. Ook rot fruit sneller in een vochtige ruimte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zuurstof , warmte , vocht , vliegen , insecten , een rot stuk fruit er naast .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bananenschillen bevatten ook een stofje dat de rijping maar dus ook de rotting van fruit versnelt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het rottingsproces van fruit wordt versneld door het bloot te stellen aan etheen. Etheen is een plantenhormoon dat fruit doet rijpen. Rijpende bananen en appels bijv. produceren namelijk veel etheen en dit gas zet vruchten in hun omgeving aan tot sneller rijpen. Doe maar eens een banaan in een plastic zak met keiharde fruit en binnen 2 dagen is dit harde fruit zoet en sappig. Vaak legt men daarom ook bananen op de fruitschaal naast het grote fruit dat nog hard is. Dit geldt dan ook hoofdzakelijk voor groot fruit zoals appels, peren, nectarines,perziken, avovado's en mango's. Klein fruit zoals aardbeien enz. is niet gevoelig voor dit gas.
naast de truc met de banaan is er nog een methode om fruit sneller te laten rijpen. Beschadig het een beetje door het te kneuzen of in te prikken. Rond de 'wond'gaat het fruit dan etheen produceren, wat een algehele versnelde rijping opwekt. Je hebt dan wel beschadigd fruit.
Omgekeerd moet je daarom ook snel beschadigde vruchten verwijderen om te voorkomen dat ze hun buren aansteken.
Door het fruit in de brandende zon te leggen versnel je ook het rijpen want hoge temperaturen doen biologische processen ook sneller verlopen.

Door het uitrijpen van fruit wordt het aantrekkelijk voor beestjes om ervan te snoepen, waarbij de vruchten worden besmet met bacterieën en schimmels.
De schimmels zijn in de meeste gevallen de oorzaak van het rottingsproces.
amc