Worden kant en klare zakjes sla of andere groenten machinaal gesneden, en zo niet, is het dan wel voldoende om ze alleen met koud water af te spoelen?

Er staat vaak wel op dat het al gewassen is, maar ik spoel het altijd even na als ik het gebruik (vaak wanneer ik maar weinig nodig ben en een hele krop teveel is).

Maar als iemand daar met zijn handen aan heeft gezeten, zit er dan niet nog huidvet op wat je er met gewoon koud water niet af kan spoelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (8)

Deze worden allemaal machinaal gesneden en goed gewassen. Ik heb nog nooit een kant en klaar zakje afgespoeld en ben er nog nooit ziek van geworden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inprincipe is het schoon maar ik zou het voor de zekerheid toch even afspoelen doe ik ook altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Vinkje, daar komt geen hand aan te pas! Als dat wel zo zou zijn zou de (toch al idiote prijs), nog een paar keer over de kop' gaan.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist omdat er geen mensenhanden aan te pas komen, zou je het niet meer moeten afspoelen : je spoelt dan nl. de laatste restjes vitamine, die door al die snijranden tóch al zo afgenomen is, óók nog weg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk mik ik het zo in de pan, die voorverpakte en gewassen groenten. Maar naar aanleiding van je vraag vond ik de volgende info. En dus ga ik het voortaan even na wassen.

BESMETTINGEN

Net als vlees en granen kunnen groenten en fruit schadelijke micro-organismen bevatten.
Dit kunnen bijv. schimmels en grondbacteriën zijn, of dierlijke bacteriën
(zoals salmonella en E Coli) en parasieten uit mest.

De laatste tijd komen er steeds meer 'verrassende' onderzoeksresultaten beschikbaar, die op de ernst van dit probleem wijzen.

Het lijkt nodig, een monitoring van de mestproductie op te zetten - waarbij ook gekeken wordt naar stoffen die de dieren toegediend krijgen (metaalverbindingen zoals van koper, ijzer en chroom, genetisch gemanipuleerde eiwitten en andere ongerechtigheden),
en groenten te testen op besmettingen.

Wassen met chloor, of bestraling, zijn geen goede oplossingen...

In veel landen* is het wassen van groenten met CHLOOR toegestaan. Vooral voorverpakte- en diepvriesgroenten worden sterk behandeld.
Deze 'behandeling' laat altijd agressieve chlooramines achter, die uiterst moeilijk te verwijderen zijn.
Biologische groenten mogen niet met Chloor behandeld zijn.

* In Nederland, Frankrijk, Duitsland en Denemarken is het wassen met chloor (nog) verboden.
Desondanks kunnen er producten geïmporteerd worden, die wel zo behandeld zijn - zoals onlangs bleek uit een documentaire over asperges uit Zuid-Amerika.

In de USA is er een lobby voor de BESTRALING van groenten i.p.v. chloorbehandeling, omdat chloor alleen de buitenkant van de bladeren desinfecteert.

http://www.warenwelenwee.nl/agf_schadelijk.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liever wat bacteriën dan chloor, wat mij betreft...
huidvet??? En stel nou dat je in je tuintje volkomen biologisch groente teelt. Die ga je dan oogsten met je (steriele) handschoenen aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat toch koop, dat voorgesneden en voorverpakte en voorgewassen spul, dan ga je dat niet nog eens wassen.
Gemak dient de mens.
Daar zijn die zakjes voor.

Als je bang bent dat er iets in zit, kun je beter de ongewassen en ongesneden varianten kopen en die zelf goed wassen.

Zelf kweken is nog beter natuurlijk.

Huidvet?
Klinkt een beetje alsof je [een lichte vorm?] van smetvrees hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel verstandig om kant en klaar gesneden groenten te wassen.
Even in een bak met water en goed wassen.
Daarna goed afspoelen en je groente is schoon.
Het is trouwens aan te raden om groenten zelf te snijden want het grootste deel van de vitaminen gaat verloren wanneer groenten enkele uren in een zakje zit.
Vaak ligt het zelfs veel langer in de winkel.
Voedingswaarde heeft het vaak niet eens meer.

Toegevoegd na 9 uur:
Wat doe je met een brood wat je bij de warme bakker gekocht hebt?
Houdt je dit ook onder de kraan om het "huidvet" er af te wassen?