wat is het gezondste: ingevroren groenten of gesteriliseerde groenten?

Tot nu toe hebben we al altijd onze groenten in de diepvries gestoken. Maar na verloop van tijd vinden we dat de kwaliteit ervan toch niet dat is. Zo kregen we deze middag de boontjes niet echt zacht gekookt.
Dus zijn we een beetje aan het denken of het inmaken/ steriliseren in bokalen niet beter zou zijn (wat dan betreft het gaar worden van de groenten). Ik lees nu echter op verschillende internetsites dat er toch tamelijk wat vitamineverlies is bij het steriliseren van de groenten en dat dat tegenwoordig niet meer gedaan wordt omdat men meestal toch de diepvries gebruikt. Dus vraag ik me nu af wat er beter is : invriezen of steriliseren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2.9K
Amadea
10 jaar geleden
Zachte boontjes zijn toch niet lekker? Iehw, van die groene slurpdingen..... Ze moeten juist nog knapperig zijn!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is toch nog een verschil tussen knapperig en taai. Naar onze smaak hoort het zo: een stevig boontje dat je makkelijk kan bijten en niet dat je het gevoel hebt dat je erop kan blijven bijten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Boontjes moet je eerst kort blancheren voor je ze invriest. Dan behouden ze hun eigenschappen en worden ze niet taai.

Antwoorden (2)

boontjes blancheren ,gelijk in ijswater en als ze afgekoeld en uitgelekt zijn dan invriezen .deze methode behoud de meeste vitamientjes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Steriliseren heeft alleen zin als het product én de gebruikte materialen kiemvrij zijn.
Is alles op de juiste manier gedaan dan kan je het inderdaad lang conserveren.
Is er niet juist gesteriliseerd, loop je kans op botulisme of een andere bacteriënvorm.
Steriliseren heeft altijd een duidelijk verlies aan vitamine B1, vitamine C en foliumzuur.
Diepvriezen is dus beter om de vitamines te behouden, mits je ook hier de juiste toepassing opvolgt.
Laat de groenten niet lang in het water liggen (wassen) of in de zon. Vitamines verdwijnen hiermee. De meeste groenten moet even geblancheerd worden.
Vul hiervoor een pan met ruim water, breng het aan de kook en als het kookt voeg je de groenten hieraan toe. Laat de groenten nu enkele minuten in het borrelende, kokende water blancheren, even onderdompelen bij bovendrijvende groente met een schuimspaan bijv. Met deze schuimspaan schep je de groenten na die korte tijd over in een bak met ijskoud water die je klaar hebt staan. Zo schrik je ze snel af en stopt het verder garen. Daarna laat je ze even uitlekken in een vergiet, dept ze droog en vul ze in diepvrieszakken/-dozen. Natte boontjes geven weer ijskristallen, vandaar het droger maken.
Het beste kan je ze bij gebruik, bevroren in een bodempje kokend water laten garen, met de deksel op de pan.
Dan krijg je de lekkerste boontjes of andere groenten, met het minste verlies aan voedingsstoffen. Ik ontdooi mijn groentes nooit van tevoren. Stop een zak Chinese- of italiaanse groentenmix zó in de diepvries en kneed ze soms even door om ze los te houden. Bij gebruik strooi ik ze zo, bevroren en wel, in de hete wok of pan om te roerbakken. Gaat prima en je houdt toch een bite op die manier. Wil je ze echt zacht, dan alleen wat langer garen. Maar boontjes, worteltjes, spruitjes, erwtjes en dergelijke harde groentes moet je even blancheren.
amc