Je kunt er ook kipkroketten van maken, hieronder een lekker recept.

Kipkroketten :

Ingrediënten voor 4 personen

176 gram gaargekookt kippenvlees * 35 gram boter * 30 gram bloem * 2 1/2 dl melk * room * 1 eierdooier * peper * zout * worcestershiresaus * paneermeel * 1 ei.

Bereidingswijze±

Verhit de boter en maak met de bloem en de hete melk een goed gebonden saus, die u vervolgens van het vuur af afmaakt met een paar eetlepels room, de eierdooier, peper, zout en wat worcestershiresaus. Roer dan het in kleine stukjes gesneden kippenvlees er door en laat het mengsel afkoelen. Vorm er kroketten van en laat die, dubbel gepaneerd, bruin en krokant worden in heet frituurvet.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.smulweb.nl/recepten/1136121/Kipkroketten

Toegevoegd na 20 minuten:
Je kunt er ook een lekkere ragout van maken:

http://www.smulweb.nl/recepten/1354664/Kipragout
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kip-kerriesalade van maken
Op boterham
Pasteitje maken
Aan kat geven
Kippensoep maken
Fijnsnijden in chinese tomatensoep
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan zó veel ermee maken!!

Van een andere GV'er heb je al een paar beknopte ideeën gekregen, zie hier nog meer:

Begin met het verwijderen van het mager vlees. Probeer geen vet en kraakbeen mee te nemen. Het vlees is een beetje draderig van uiterlijk, maar supermals, vol met smaak, en geschikt voor heel veel bereidingen.

- Met mayonaise en een paar extra plantaardige ingrediënten (doperwten, krieltjes, wortel, augurken, tomaatjes, uitjes...) die je lekker vindt heb je in een handomdraai een lekkere salade/spread.
- Maak een mix 50/50 van pesto met mayonaise en voeg dit aan het vlees. Het geheel moet smeuïg en smeerbaar zijn. Dat is ook een prachtige salade, maar laatst heb ik het gebruikt om "slakkenhuisjes" mee te maken. Nieuwsgierig? Smeer de mix van kip-pesto-mayo dun over een wrap of tortilla, rol deze heel strak op en wikkel met plasticfolie. Laat 1 uur in de vriezer, verwijder de folie, en snij dan plakjes van ongeveer 1 cm dik. Deze hebben het uiterlijk van een slakkenhuis, en is prima geschikt om uit te delen als je veel gasten thuis hebt. Varieër met verschillende vullingen (kip met tapenade, met ketchup...tonijn i.p.v. kip) voor meer kleurvariatie.
- Gebruik het vlees als basis voor kroketten. Bereid een dikke bechamelsaus en roer het vlees mee. Laat afkoelen (in de koelkast, met folie afgedekt) zodat je de kroketten kan vormen, haal deze door meel, ei en paneermeel, en dan kan je invriezen of direct frituren. Heerlijk!
- Samen met de groente die je hebt gebruikt voor de bouillon, kan je tajine maken: bereid volgens instructie de gewenste hoeveelheid couscous, en serveer met de groente en het vlees. Heerlijk met gekookte kikkererwten!
- Meebakken met fijngesneden groente, en als vulling voor een hartige taart gebruiken.
- In een soep gebruiken.

... en alleen, maar alleen als je héél veel van je kat houdt, mag je een beetje aan de kat geven. De rest is gewoon te lekker om weg te gooien of aan je huisdier te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het natuurlijk in de bouillon laten, dan heb je (heerlijke) kippensoep.
Nog wat gesmoorde ui, paprika en champignons erbij, en eventueel een handje tauge en smullen maar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt er bijv. kippenragout van maken als je het vlees tenminste niet helemaal uitgetrokken hebt omdat het je om de bouillon te doen was. Maar ik neem aan dat het kippevlees nog sappig is en niet zo lang opgestaan heeft.

Haal het vlees uit de bouillon en verwijder alle botjes en velletjes, indien het geen filet is.
Pluk het in stukjes.
Snipper 1 ui en 1 t. knoflook bak dit samen met kastanje-champignons ( in kwarten of helften)in een beetje olie.
Doe de stukjes kip erbij en bak even mee.
Doe er een klont boter bij en als deze lichtbruin is, evenveel bloem. Zorg dat je de bloem ca. 2 min. zachtjes gaarbakt zonder dat deze teveel kleurt.
Voeg er dan roerend wat van de kippenbouillon bij en een laurierblaadje. Blijf goed roeren zodat je geen klontjes krijgt. Laat het vervolgens even zachtjes pruttelen.

Snij bijv. de kapjes van bruine bolletjes en hol ze uit. Doe de hoedjes en de halve bolletjes in de oven ( 8 min. op 180 graden C)

Snijd intussen peterselie fijn en voeg samen met extra fijne doperwtjes toe aan de iets ingekookte ragout.
Maak op smaak met peper en zout.
Haal de broodjes uit de oven en vul met deze lekkere ragout, dekseltje erop en klaar.

Natuurlijk kan je ze ook in pasteitjes serveren, maar op deze manier is het minder calorierijk en zo lekker.
amc