Is het ongezond om na het eten te zwemmen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Heel wat mensen zijn van mening dat je pas na de spijsvertering mag gaan zwemmen. Maar de spijsvertering is een proces dat uren in beslag neemt, minstens drie uur al naargelang de maaltijd. Als je de 'regel' volgt zou je meer dan drie uur moeten wachten vooraleer je het water in mag en niet één uur. Andere mensen beweren dan weer dat het een kwestie van temperatuur is. Tijdens de spijsvertering stijgt de lichaamstemperatuur wat het risico doet toenemen op een malaise door thermische shock wanneer men in het water gaat. Het verschil in temperatuur is echter miniem en het volstaat om beetje bij beetje in het water te gaan en eerst wat water in de nek te plenzen. Een andere hypothese wil dat de maag en de spieren van de ledematen na het eten om zuurstofrijk bloed vechten. Na een maaltijd stroomt het bloed naar het abdomen met het oog op de spijsvertering en zou er onvoldoende bloed zijn voor de spieren. Fout! Er is voldoende bloed om tegelijkertijd de spijsvertering en de spieren van de ledematen te voorzien. Bij wijze van besluit kan men stellen dat een te zware maaltijd best vermeden kan worden als men wilt gaan zwemmen omdat het niet comfortabel is. Maar zwemmen vlak na de maaltijd doet het risico op verdrinking niét toenemen. Zwemmers die deelnemen aan de Olympische Spelen wordt overigens aangeraden om iets te eten voor een wedstrijd…...

Het is niet ongezond, maar je voelt je dan een beetje als het ware dik, als je in de zwembad gaat, een kwartiertje rust totdat je maag leeg is, en niet helemaal overvol in het zwembad gaan.

Ja, het sowieso ongezond om meteen na het eten aan sport te gaan doen. Je lijf is bezig het eten te verwerken; je krijgt het ook een beetje kouder want er wordt warmte gebruikt om het eten te verbranden. Beter minimaal een uur wachten na het eten.

als kind leefden wij in het zwembad, maar rond de middag aten we onze boterhammetjes en moesten van moeder 45minuten wachten voordat we weer het water in mochten. dit was om het eten te laten zakken, zodat je er geen last van kon krijgen, dat het niet "terug kwam".

Absoluut niet!, lekker eten , je kan je alleen wat zwaar voelen doordat je hebt gegeten.

Het ligt eraan of je veel eet en wat je in het zwembad doet met een volle maag. Wil je flink actief zijn, dan is het geen goed idee als je veel gegeten hebt. Ben je actief, dan is jouw zenuwstelsel ook actief en dit heeft invloed op diverse organen. Het versnelt de werking van het hart, verhoogt de bloeddruk, versnelt de ademhaling, verhoogt het suikergehalte door afgifte van adrenaline door de bijnierschors en zorgt voor de aaanwezigheid van meer bloed in de spieren die op dat moment actief zijn. Tegelijkertijd vernauwt het de bloedvaten in het maag-darmkanaal. We noemen dit het sympatisch zenuwstelsel. Het parasympatisch zenuwstelsel dioet precies het tegenovergestelde. Dit treedt in werking bij rust en zorgt ervoor dat de hartactie vertraagd wordt, de ademhaling en bloeddruk verlaagd worden, maar stimuleert de spijsvertering. Het zorgt voor het op peil brengen van de voedselvoorraad in het lichaam. Het maag-darmkanaal functioneert in rust optimaal. Daarom is sporten kort na het eten van een maaltijd, dus met volle maag, niet aan te bevelen. Dit gaat ten koste van de spijsvertering, maar ook van het prestatievermogen. In het maag-darmkanaal zou dan tegelijk extra bloed aanwezig moeten zijn als in de spieren. We hebben alleen maar ca. 5 liter. Uit mechanisch oogpunt kan het zwemmen/ lopen/ sporten met een volle maag ook problemen geven. Een volle maag drukt op het middenrif en belemmert de ademhaling. Bovendien is de kans op oprispen, brandend maagzuur, misselijkheid, buikpijn, steken in de maagstreek en ontlastingsdrang groot. Globaal geldt dat een kleine maaltijd tussendoor 2 uur, een flinke broodmaaltijd 4 uur en een warme maaltijd 6 uur nodig heeft om het lichaam te verlaten. Dit is van meerdere factoren afhankelijk; is het eten goed gekauwd, hoeveel eten was het, was het vet eten, hoeveel voedingvezels zaten erin enz. enz. Dit alles is van invloed hoelang het duurt voor het in de dunne darm zit. Het voedsel komt dan via de 12vingerige darm in de dunne darm terecht. Zodra het voedsel eenmaal in de dunne darm zit, veroorzaakt het tijdens inspanningen mechanisch gezien geen klachten meer.

Bronnen:
http://www.runnersweb.nl/Gezondheid/Eten-e...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100