Schelvis is een zoutwatervis en werd vroeger veel als kattenvoer gebruikt. Het was meer een vis voor het "arme"volk. Dit is nu veranderd.
Afm ± 75 cm. Over de hele lengte loopt een zwarte streep en vlak achter de kop een zwarte vlek die ook wel Petrusduim wordt genoemd.Vang plaats, Noordelijke Atlantische Oceaan.
Veel mensen vinden hem nog lekkerder dan kabeljauw. Veel vitamines. Helaas erg mager 0, 2% vet; eiwit 16%.
Wordt ook verwerkt tot klip- of stokvis.
De lever is een delicatesse met maar liefst 44% gezond vet. Giftige stoffen worden in de lever niet afgebroken, dus matig consumeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

zoutwatervis wordt dus op zee gevangen
12 jaar geleden
Schelvis wordt in de Noordelijke Atlantische oceaan gevangen. Wordt in Nederland niet meer zoveel aangeleverd als vroeger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, vroeger was schelvis voor mensen die erg weinig geld hadden, tegenwoordig is schelvis duur.
De schelvis of Acoupa ombervis (Cynoscion acoupa) is een straalvinnige vis uit de familie van ombervissen (Sciaenidae), orde baarsachtigen (Perciformes), die voorkomt in het westen en het zuidwesten van de ATLANTISCHE OCEAAN. Het is een zoutwatervis.