Wat betekent Pfand-Einweg-Rücknahme?

Ik heb in Duitsland een paar flesjes icetea gekocht. Maar nu zie ik dat ik hier pfand (statiegeld) over betaald heb. nu vraag ik mij af of wat einweg rückname betekent? Ik vind het klinken alsof ik statiegeld moet betalen maar het niet terug krijg als ik de flesjes wil inleveren. klopt dit of zit ik er helemaal naast. Kan op internet helaas geen duidelijke uitleg vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
40.4K

Antwoorden (3)

Nee hoor, je krijgt gewoon je statiegeld terug. Het is alleen een codering voor "wegwerpfles/blikje". Dus de verpakking kan maar 1x worden hergebruikt:

http://de.wikipedia.org/wiki/Einwegpfand
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord is al gegeven.

Bedenk: statiegeld wordt altijd terugbetaald als de koper de verpakking van het product na gebruik weer inlevert. (Dat is nou net het principe van statiegeld.)
11 jaar geleden
De letterlijke vertaling is;
pfand= onderpand in dit geval statiegeld,

"einweg" betekent dat dit een artikel is dat niet voor meerdere vullingen bestemd is. Je hebt in Duitsland namelijk ' einweg-' en mehrweg' verpakkingen. De 'einweg' verpakking gaat direct naar de recycling en hoeft niet eerst gespoeld te worden bijv. Een voorbeeld is bijv het kartonnen pak waarin de melk zit. Na recycling wordt het karton weer voor andere dingen gebruikt.
"mehrweg" zijn bijv de glazen flessen. Die worden vaak opnieuw gebruikt en weer gevuld.
Ze zijn echter niet te verwisselen met einwegflessen uit plastic en sommige blikjes. Hiervoor werd ook door de klant statiegeld betaald en zelfs meer dan voor de mehrwegflessen. De klant heeft hiervoor dus ook het recht op teruggave van dit statiegeld bij inlevering.

'Rückname' betekent gewoon terugname.

Je krijgt dus gewoon het statiegeld terug en het maakt niet uit in welke winkel. Vroeger moest je met de kassabon naar die winkel terug waar de fles gekocht was, gelukkig zijn ze daar vanaf gestapt en is nu iedere winkel verplicht ze weer terug te nemen.
amc