Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom rijst mijn sponge cake taart niet?

Telkens als ik een sponge cake taart maak rijst die niet voldoende, ik volg het recept op maar toch lukt het me nooit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Erg belangrijk is dat de eieren( kamertemperatuur) en suiker tot een dik lint worden geklopt, dat kan heel lang duren, met de hand gauw een kwartiertje. Meel zeven en door de eieren/suiker spatelen en niet kloppen of roeren. Tijdens het bakken niet stiekem even kijken.Dat is het. Of de oven de juiste temperatuur geeft, kan ik niet beoordelen. Mijn ervaring is dat het kloppen van het spul erg belangrijk. is.
Ik kan je ook aanbevelen een keer een Engels kookboek in te zien, bijvoorbeeld een van Delia Smith ( fantastisch!) of de Cake Bible van Rose Levy Beranbaum.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eidooiers moet je samen met suiker gedurende 3 minuten kloppen met een handmixer, dan 3 eetlepels heet water (80-90 graden) toevoegen en nog een minuut kloppen. Dit mengsel wordt naarmate je klopt steeds luchtiger, groter van omvang en lichter van kleur. Handmatig met een garde zou het heel lastig zijn, geen idee hoe lang het dan duurt en of je dan hetzelfde resultaat bereikt. Het hete water is heel belangrijker, omdat het mengsel daardoor nog meer omvang krijgt en luchtiger wordt.

Bij dit luchtige mengsel doe je vervolgens steeds om de beurt stijf geklopte eiwitten en gezeefde meel. Dit klop je niet meer met de mixer, maar roert handmatig - en vooral langzaam en voorzichtig- tot een luchtig, glad deeg. In een voorverwarmde oven bakken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zo doe ik het vaak en het is altijd gelukt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding