Witlof is een bladgewas dat in het donker wordt geteeld. In het licht wordt de krop door chlorofylvorming namelijk groen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Witlof
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Witlof groeit ook wel in het licht, maar dan zou het groenlof worden. Omdat mensen liever witte lofblaadjes op hun bord hebben, worden de planten in het donker geteeld.
Op dezelfde manier houdt men ook asperges wit. De asperges worden bedekt met aarde zodat ze ook in het donker groeien. daarom zie je die ophogingen in een aspergeveld. Zodra die asperge zijn kop boven het zand steekt wordt hij gestoken om te voorkomen dat hij groen wordt.
Witlof is hetzelfde, maar die kunnen gewoon in een donkere ruimte geplant worden zodat ze wit blijven
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het dan ook zo dat groene asperges blijkbaar in het licht geteeld zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, gewoon bovengronds.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn die groene en witte asperges dan ook echt precies dezelfde plant? Of zijn de groene asperges die je in de winkel ziet, naast het feit dat ze bovengronds groeien, ook een ander ras of iets dergelijks dan de standaard witte asperges?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, niet dezelfde plant!
Witte asperges en groene asperges zijn andere soorten, maar toch, worden de witte uit het licht geteeld, en de groene met licht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@anneliez
Groenlof is tóch (net zoals met de asperges) een andere soort. Van witlof kan je ook iets maken die heel erg op groenlof lijkt, maar het zou te bitter worden.
Voor groenlof gebruikt men een andere variant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant :) Weet je toevallig wat je krijgt als je het andersom doet? Dus als je groenlof en groene asperge zonder licht kweekt, zou je dan witte varianten krijgen, en zouden die eetbaar en lekker zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit zelf geprobeerd, maar ik kan me niets anders voorstellen dan dat het inderdaad allebei wit zouden groeien.
Lekker...? Ik denk van wel, iets minder smaak zou onvermijdelijk zijn.
Ik kan je vraag op twee manieren lezen, dus geef ik op 2 manieren antwoord:

1) Waarom KAN witlof in het donker groeien?
Witlof is een bladgroente die (zoals de meeste planten) geen licht nodig heeft om te kunnen groeien. In afwezigheid van licht produceert de plant geen chlorofyl (dat is de groene stof die de fotosynthese mogelijk maakt), en blijft deze dus wit. De energie voor het groeien en het produceren van de blaadjes (de witlof zoals je deze in de winkel vindt) wordt dan uit de reserves in de penwortel gehaald, en het water dat voor de teelt gebruikt wordt, dat verrijkt is met mineralen, stikstof, enz.
In het donker vindt uiteraard geen fotosynthese plaats. Dat betekent dat de plant zuurstof (O2) gebruikt en kooldioxide (CO2) afgeeft, net zoals alle dieren, in plaats van

2) Waarom WORDT witlof in het donker verbouwd?
Omdat de consument witte witlof wil eten. Als de witlof aan het licht wordt blootgesteld, zelfs na de oogst, dan begint de plant meteen chlorofyl aan te maken, en wordt heel snel groen. Het is voor de plant veel efficiënter om energie uit de zon te halen dan op de reserves uit de penwortel te groeien, vandaar dus dat dit zo snel gebeurt. Onder invloed van licht worden ook andere stoffen aangemaakt die de plant een andere, bittere, smaak geven, en de blaadjes worden ook harder en taaier. Dat is ongewenst.

Groenlof is een variant van witlof (niet exact dezelfde die gebruikt wordt voor witlof) die in een late fase van de groei wel aan het licht wordt blootgesteld. Niet te veel, niet te vroeg, en niet te lang, anders is het ook niet lekker.
Er bestaat ook roodlof, die net zoals de groenlof naaste familie van de witlof is, maar niet dezelfde plant is. Deze produceert naast de groene pigmenten ook rode pigmenten (anthocyanen)

Witlof (en ook groenlof en roodlof) wordt in lichtdichte kratten verzameld, vervoerd en verhandeld, om de vorming van chlorofyl tegen te gaan, en de smaak te bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Witlof groeit niet echt in het donker. De wortels groeien gewoon eerst op het land. Daarna worden ze gerooid en het loof eraf gestoken. De penen (net een soort wortels) worden in een verwarmde kuil gestapeld; daar is het donker. Door de warmte gaan de penen uitlopen; doordat er geen daglicht bijkomt blijven de bladeren wit.