kan ik kip zonder risico eten waarbij de datum tot vandaag 8-5-2020 is?

aangezien supermarkten kip niet meer mogen verkopen op de dag zelf van de datum die op de verpakking staat. waarom is dat zo?

3 jaar geleden
2.3K
Amadea
3 jaar geleden
Ja hoor, als de kip maar goed door en door verhit wordt.
popeye
3 jaar geleden
@elder161 salmonella wokt men gaar, toch? overleven is dan geen optie voor ze?

Antwoorden (1)

Ja, in principe kan je het gewoon zonder risico eten. Misschien zal je wel wat kritischer zijn op de smaak, maar wettelijk is het correct.
Een houdbaarheidsdatum is een wettelijk voorgeschreven vermelding op een levensmiddel die de klant informatie biedt over de uiterste datum waarop het product kan worden geconsumeerd of hoe lang het kan worden bewaard. In Nederland is de houdbaarheidsdatum in het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen geregeld.
Voor levensmiddelen zijn er twee soorten houdbaarheidsdatums:
"Te gebruiken tot". Na deze datum is de veiligheid van het product niet meer gewaarborgd. Voor producten die snel bederven (vlees, verse groenten).
"Ten minste houdbaar tot". Deze datum geeft een indicatie van de bewaartijd. Voor producten die niet of minder snel bederven (conserven, koffie)
In jouw geval is het dus de-te-gebruiken-tot ook de uiterste verkoopdatum. Heel veel supers doen dit soort producten met een sticker in de "uitverkoop" zoals 35% weggooien is zonde.
Toegevoegd op 08 mei 2020 19:21: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
popeye
3 jaar geleden
@elder161 die kip zal toch niet veel anders smaken dan gister, toen die kip nog wel verkocht mocht worden?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@popeye
De "Te gebruiken tot" wordt door enkele supers gebruikt als uiterste verkoopdatum. Ik ben zelf nogal een "steekneus" als het om vleeswaren gaat en ik vind al snel, dat reuk en smaak achteruit gaan als de t.g.t. in de buurt komt, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Kan ook tussen de oren zitten.
popeye
3 jaar geleden
@elder161 kip goed kruiden doet wonderen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ popeye
Ja, kruiden doen wonderen, maar uiteindelijk salmonella ook.
Thecis
3 jaar geleden
Mooi antwoord, briljante discussie. +