Waarom zit (bijna) olijfolie altijd in een glazen fles en niet in een lichtere plastic fles?

Een glazen fles is veel zwaarder. Andere olie, bijvoorbeeld zonnebloemolie, zit wel in plastic flessen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (4)

Glazen flessen staan netter, maar bij bijvoorbeeld de albert Heijn kan je ook plastic flessen kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Olie in plastic is eigenlijk helemaal nooit goed. Het schijnt op de lange duur de smaak te beïnvloeden.

Olijfolie is relatief ook duurdere olie en duurdere olie zit waarschijnlijk ook daarom meestal niet in goedkope plastic flessen. Maar olijfolie is wel te krijgen in plastic flessen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is voor 95% een commercieel trucje.

Olijfolie heeft in Nederland de stempel (terecht) van goede kwaliteit, gezond, bijzonder, exclusief...
Door olijfolie te verkopen in een duurdere verpakking (glas t.o.v. plastic) benadrukken ze deze eigenschappen bij de consument, die eerder geneigd zal zijn om het product als hoogwaardig te beschouwen en meer geld ervoor te betalen.

Zelf kom ik uit Spanje, en daar kan je alleen de allerduurste soorten hele bijzondere olijfolie in een glazenfles vinden. Olijfolie wordt daar gewoon, net zoals alle andere soorten, in plasticfles verkocht.
Dat geldt overigens ook voor andere landen (Italië, Griekenland...) waar olijfolie als de standaard olie in de keuken wordt beschouwd, en niet als een exclusief, bijzonder product.

Dit gezegd te hebben, is er ook een andere reden om olie in een glazenfles te verkopen. Olie bederft niet, maar op den duur kan oxideren en wordt ranzig. Dit proces wordt versneld door een hoge temperatuur en door blootstelling aan licht. Glas, en dan met name getint glas, kan een groot deel van met name UV-straling tegenhouden (vandaar dat ook wijn in groene flessen wordt verkocht), waardoor de houdbaarheid van de olie verbeterd wordt.
Maar dat is een issue alleen bij de betere olie, en dan heb ik het over de extra vierge van échte goede kwaliteit, en die kost meer dan de ca. €3 per liter, kan ik je vertellen.

Het is dus beslist geen mileuvriendelijke keuze, maar wel winstgevend, want je verkoopt meer, en voor een hogere prijs.
... en dat komt allemaal omdat wij als consumenten ons laten misleiden door die goedkope trucjes van de marketeers...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad Panteao!
Ik was Portugal vergeten in de lijst van "olijfolielanden".
Ook heel veel alnden in Noord Afrika kunnen aan dat lijstje toegevoegd worden, trouwens.
De prima olijfolie van de Aldi zit in een ideale donkergroene plastic fles die je makkelijk kunt beetpakken door enkele ribbels. Alle andere olie die ik her en der aanschaf gaat met een trechter ook in die fles. Om de vijf à zes liter ga ik weer naar de Ald omdat ik dan eens een verse fles wil, enzovoort.

Glazen flessen zijn larie. Zelf koop ik de olie vaak in Italié in blikken van 5 liter. Spotgoedkoop . Glazen flessen zijn alleen voor het mooi.Geef mij maar de Aldi-fles!

Toegevoegd na 4 uur:
Ik lees net de nieuwste Allerhande van AH( augustus 2012 blz 78): zij gaan hun olijfolie in petflessendoen. Milieuvriendelijker, claimen zij: goeie actie!