Wat doen ze met maïs, voordat je er popcorn van kan maken?

Als ik naar een willekeurig maïsveld ga en pluk er 3 maiskolven waarvan ik de maïskorrels in een pan verwarm, (of in de magnetron) waarom veranderd het dan niet in popcorn? Word popcorn van "speciale" maïs gemaakt, word de maïs van te voren bewerkt of doe ik iets verkeerds?? Alvast bedankt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
27.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boer wel een vergoeding gegeven?
:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diefstal ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het netjes gevraagt aan een willekeurige voorbijganger. Die zei dat het mocht :p Nee, ik heb ze toevallig langs het veld van de grond geraapt, maar wil ermee zeggen dat het maïs is zoals iedereen maïs kent denk ik.

Het beste antwoord

Het gaat om een andere variëteit maïs, genaamd "everta", die anders is dan de maïs die je gebruikt om te koken, bakken, of olie eruit te persen.

Deze specifieke variëteit heeft een lager vochtgehalte, minder eiwit, en een veel harder velletje dan alle andere soorten maïs. Heel bijzonder aan maïs (alle soorten) is dat het velletje van de korrel vrijwel ondoordringbaar is voor water of damp. Hierdoor bouwt tijdens het verhitten de druk van de waterdamp binnen in de korrel zich op, totdat het geheel 'poft', en dan krijg je popcorn. Daarom ook dat popcorn zonder water moet worden gepoft, je kan beter olie of een beetje boter gebruiken. Om de warmte goed te verdelen en de smaak te verbeteren.

Zoals Amadea terecht aangaf, maïs wat in NL wordt gecultiveerd is bijna allemaal voor diervoeding bestemd, maar zelfs dat soort maïs kan worden gepoft.
Je moet dan de maïskolven eerst goed laten drogen (meerdere dagen, of zefs weken, afhankelijk van de vochtigheid en temperatuur) voordat je deze gaat poffen. Hierdoor droogt het velletje van de individuele korreltjes af, en wordt het harder, waardoor het straks kan poffen. Met net geplukte kolven zal het nooit lukken, omdat de velletjes te vochtig en zacht zijn, en dan gaan ze niet in één keer breken, maar eerder snel scheuren, waardoor de damp die binnen ontstaat kan ontsnappen, en je krijgt nooit voldoende druk in de korrel opgebouwd.
Dat is het geheim achter een gelukte popcorn!

Overigens, ik zou nooit een kolf (of welke groeten dan ook) uit een veld plukken en zelf opeten: je weet nooit of de boer net gespoten heeft met een bestrijdingsmiddel, waardoor je jezelf kan vergiffen. De boer houdt de wachttijd na zo'n behandeling in de gaten, maar je kan dat onmogelijk weten, voelen of ruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prachtig mooi uitgelegd en goed van de tip van het besproeien. In een reactie had ik al laten weten dat ik de kolven van de grond had geraapt, nu liep ik dus ook de kans dat het besproeid zou kunnen zijn geweest door de hond van de buurvrouw :p gelukkig zijn ze niet gepoft denk ik nu ;) Bedankt voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, daar had ik niet op gerekend: "besproeien" door de hond van de buurvrouw!!
Daar wordt je niet ziek van, wel misselijk van de gedachte!
(^_^) Trouwens, in de laatste regel schreef ik "groeten", dat moet uiteraard "groenten" zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer wat bijgeleerd. Dank je gabi :)

Andere antwoorden (1)

De maïs die gebruikt wordt voor popcorn zijn korrels van een speciale variëteit maïs. De maïs die in Nederland groeit is geschikt voor veevoer, en niet om te poffen. Je zult eerst pofmaïs in de supermarkt moeten kopen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon een ander soort maïs dus, of heeft het meer met een ander climaat te maken? Bedankt iig voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@clijntje, bedankt voor je tip :)