Wat is het verschil tussen een tortilla, burrito, fajita, taco en wrap?

Soms lijkt het of de termen door elkaar worden gebruikt. Ligt het aan de vulling? Waar het van gemaakt is? (maïs, bloem).

Ritsuka
11 jaar geleden
61.2K

Het beste antwoord

"Een tortilla is het basisproduct van een wrap, een taco en een burrito. Een tortilla is een hartige `pannenkoek´, die u in diverse groottes en soorten kunt kopen. Tortilla´s zijn er in twee soorten: Noord-Mexicaanse en Zuid-Mexicaanse tortilla´s. Het verschil tussen beide is het basisproduct: bloem bij de Noord-Mexicaanse tortilla en maïs bij de Zuid-Mexicaanse tortilla.

Het verschil tussen een wrap, een taco en een burrito zit hem voornamelijk in het opvouwen. Een burrito is oorspronkelijk een Noord-Mexicaanse tortilla, van bloem dus. Burrito´s worden dubbelgevouwen, net als taco´s. Taco´s kunnen ook vanaf de randjes naar binnengevouwen worden.
Omtrent taco´s bestaat een groot misverstand: iedereen denkt namelijk dat taco´s hard zijn. Natuurlijk kunt u in de supermarkt harde taco´s kopen, maar dat zijn Amerikaanse taco´s, een soort chips. De Mexicaanse taco´s zijn gewoon zachte tortilla´s, maïstortilla´s in dit geval.

Een wrap is een gevulde en opgerolde tortilla.

Voor de vulling bestaan geen standaardregels: iedereen kiest gewoon naar eigen smaak en idee de vulling. Gehakt, kip, groentevulling, bonen en rijst zijn vaak de basisingrediënten, die worden aangevuld met bijvoorbeeld tomaat, paprika, uitjes of kaas. Dan zijn er ook nog sausjes waarmee u de tortilla helemaal compleet maakt, zoals guacamole, chilisaus, avocadosaus of een tomatensalsa."

http://www.troskompas.nl/artikelen/rubrieken/ad-janssen/bericht/wat-is-het-verschil-tussen-tortillas-wraps-tacos-en-burritos/305/browse/13/

Toegevoegd na 3 minuten:
De Fajita nog vergeten.
Ik kan hier weinig anders over vinden als dat het een wrap is met daarin vlees dat van een bepaald deel van de koe afkomstig is.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fajita
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah ja, de spaanse tortilla (die vind ik zelf niet zo lekker :) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wel maar verder een mooi, volledig antwoord! +1
Ritsuka
11 jaar geleden
Bedankt