Van gefermenteerde (mooi woord voor ' verrotten' - ' omzetten' met behulp van bacterien of schimmels zonder aanwezigheid van zuurstof) sojabonen.

Daar gaat dan nog wat tarwemeel en kruiden bij.
Hoe het precies in zijn werk gaat is natuurlijk het gebeim van de smit, maar er zijn wel recepten om zelf ketjap te maken. Die gaan echter meestal uit van een (andere) sojasaus, dus niet zelf eerst je bonen laten verrotten.

Er zijn verschillende soorten (zoete en zoute) ketjap, en afgezien van het feit dat ze allemaal donkerbruin zijn, worden er naast de gefermenteerde sojabonen verschillende kruiden en specerijen voor gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zelf ketjap maken. Een simpel recept.

100 ml lichte sojasaus (of Kikoman)
50-100 ml melasse (en/of palmsuiker)
2 schijfjes gemberwortel
1 klein teentje knoflook, geplet
½ rood chilipepertje (vers of gedroogd)
1 steranijs

Al roerend aan de kook brengen, voorzichtig in ongeveer 10 minuten in laten koken tot stroperige dikte. Let op dat het niet aanbrandt. Blackstrap melasse is nogal bitter en totaal niet zoet, dus als je die gebruikt zul je ook zeker palmsuiker moeten gebruiken, ketjap manis hoort namelijk zoet zijn.
Af laten koelen, zeven en in de koelkast bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ketjap (Indonesisch: kecap) is een Indonesische sojasaus. Het wordt gemaakt van een mengsel van sojabonenmeel, grof gemalen tarwe, kruiden en zout. Eén van de kenmerken van Ketjap is dat ze allemaal donkerbruin tot zwart van kleur zijn.

Er zijn vele soorten ketjap onder andere:
ketjap manis, de erg zoete
ketjap sedang, de minder zoete sojasaus
ketjap asin, de zoute sojasaus.
Ketjap kendal

Ketjap manis is de meestgebruikte soort.

Kenmerken van Indonesische ketjap zijn de donkerbruine kleur en de stroperigheid. Dit is anders bij Chinese en Japanse sojasauzen. Die zijn dunner en meestal niet zoet.