Welke aardappelsoorten zijn er wel niet en maak je die allemaal anders klaar?

Wat is een goede aardappel om te poffen bijv?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Het beste antwoord

Er zijn heel veel aardappelsoorten. De aardappelen zijn ingedeeld naar kookeigenschappen:
■Zeer bloemig (vb: Eigenheimer en Irene)
■Bloemig (vb: Bildtstar, Bintje en Sante)
■Vastkokend (vb: Accent, Nicola, Opperdoezer Ronde en Timate)
Ook zijn er aanbevelingen over wat je het beste me deze aardappel kunt doen. Op de verpakking van de aardappels staat vaak aangegeven voor welke manier van verwerken de aardappel geschikt is. Ook op onderstaande link kun je hier informatie over vinden. Sommige aardappelen zijn minder geschikt om bijv. te pureren of te bakken, dus voor een goede puree of mooi krokant gebakken aardappelen maakt het wel degelijk uit wat voor soort aardappel je gebruikt.
Voor het poffen kun je het beste een bloemige aardappel nemen. De vastkokende aardappels blijven wat te hard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je maakt ze eigenlijk allemaal gelijk klaar, maar er zijn wel verschillen in de beste toepassing & hoe ze gekweekt worden. En sommige moet je net iets langer koken. Mara over het algemeen: 15-20 minuttjes koken en het komt goed.

De rassen.. :
accent
adora
agata
agria
ajiba
aladin
allure
almera
alpha
amora
amorosa
amyla
annabelle
arcade
arielle
arinda
armada
arnova
arrow
asterix
aurora
avarna
aveka
baraka
barna
bartina
bellini
berber
bildtstar
binella
bintje
caesar
carlita
carrera
cleopatra
collina
courage
desiree
ditta
donald
dore
draga
eigenheimer
el paso
estima
fabula
felsina
festien
folva
fontane
frieslander
frisia
gourmandine
hansa
hermes
heros
impala
innovator
inova
irene
jaerla
kennebec
kondor
kuras
kuroda
lady christl
lady claire
lady olympia
lady rosetta
latona
liseta
madeleine
maranca
marfona
margarita
maritiema
markies
marlen
matador
melody
minerva
miranda
monalisa
mondial
mozart
murato
nicola
ostara
picasso
premiere
primura
provento
ramos
red baron
red scarlett
remarka
riviera
rodeo
roko
romano
russet burbank
saline
santana
sante
saturna
seresta
sinora
spunta
starga
timate
triplo
ultra
victoria
virgo
vivaldi
voyager
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jelle heeft al een enorme lijst opgenoemd. Toch zijn er nog wel meer echt onbekende rassen. Mijn vader teelt van alles waar niemand ooit van gehoord heeft en die niet eens in de lange lijst voorkomen.

Neem voor het poffen aardappels van gelijke grootte, met een gewicht van circa 275 gram. Een aantal goede aardappelsoorten om te poffen zijn o.a. Adora, Platina, Remarka, Vivaldi, Victoria en Carlita. Kies in ieder geval droge, kruimige aardappelen.