Kan ik courgettes invriezen?

Ik heb 6 courgettes die ik nu kan oogsten maar kan ze niet in 1x allemaal opeten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Verse courgettes kan je het best buiten de koelkast in een koele ruimte (13 graden C.) bewaren. Ze blijven dan zeker een week goed. Hoe kouder de ruimte, hoe langer houdbaar. Verpakte courgettes zijn nog langer goed te houden, dus verpak ze strak in huishoudfolie, om vochtverlies te verminderen. Leg ze echter dan nooit bij ethyleen producerende vruchten zoals bananen, appels, peren en tomaten. Hun rijpingsproces wordt hierdoor versneld.
Zorg ook dat ze niet op de tocht liggen, hier houden ze niet van en laat altijd het steelstompje eraan zitten. Dit bevordert de houdbaarheid.
Zodra je ze invriest verliezen ze hun knapperigheid en kan je ze eigenlijk alleen voor de soep of saus gebruiken.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je briljante tip van huishoudfolie.

Andere antwoorden (6)

Dat kan in plakjes, blokjes, of geheel. Even blancheren, afhankelijk van de grootte enkele minuten (geheel) tot een minuutje als je het in plakjes snijdt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor soep e.d. kan dit prima op deze manier verwerkt worden. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ze ook inmaken, net als augurken. Hier een aantal recepten. http://www.inmaken.com/html/courgette_inmaken.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ lijkt me ook een mogelijkheid.
Maak er heerlijke soep van, die kan je uitstekend invriezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel lekker(der), maar dan vries je ze niet in als courgette.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plusje trouwens, als soep kan het prima en kan je courgettes goed verwerken.
Verse courgettes zijn lekker, eenmaal ingevroren kun je er nog soep van maken, verder niets, zonde!

Het is courgetteseizoen en courgettes zul je eten ook.

Eet de komende dagen en weken lekker je seizoensgroeten. Courgettes kun je best lang bewaren. Leg ze op een koele donkere plek, bijvoorbeeld in de kelder of een keukenkastje. Als het er echt te veel zijn geef je er een paar weg aan vrienden of familie. Maar leg je verse courgette niet in de vriezer, dat is zonde!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat gaar prima als je ze in partjes of plakken snijdt en circa 2 minuten blancheert, na het ontdooien worden ze wel wat slapjes, bakken wordt een probleem, maar ikzelf verwerk ze wel in macaroni of spaghetti. (in de tomatensaus met vlees en uien) succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je voor de saus een recept?
Met de zomer in volle gang barsten de courgettes de moestuin uit. Als je ze zat bent kunt je ze ook invriezen.

Invriezen kan in z'n geheel maar ook in plakjes of blokjes. Als u de courgette in z'n geheel invriest moet deze daarvoor ca. 2 minuten geblancheerd worden. Als u de courgette in plakjes of blokjes invriest is 1 minuut blancheren voldoende.

Toegevoegd na 55 seconden:
http://www.brambring.nl/Recepten/Courgettesoep