Zit er in kwarkgebak ( bij de echt bakker) ook gelatine in?

of gebruiken ze iets anders om de kwark in vorm in te houden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Over het algemeen zit er bij de meeste bakkers gelatine in de kwarktaart. Er moet namelijk iets in dat de kwark doet opstijven. Er zijn ook wel Marokkaanse of andere Islamitische bakkers die hun taarten halal bakken.
Die gebruiken dan meestal agar-agar. Is een plantaardig(zeewier) geleermiddel dat ook te koop is bij de reform/natuurwinkels.
amc
11 jaar geleden
Er zijn verschillende vegetarische alternatieven voor gelatine. De voedingsmiddelenindustrie gebruikt voor drop, snoep en kauwgom wel Arabische gom, xantaangom of gemodificeerd zetmeel.

IJsbereiders hebben een voorkeur voor natrium alganaat, johannesbroodpitmeel en guarise gom omdat gelatine slechter bindt bij temperaturen onder het vriespunt. In de horeca wordt echter af en toe nog wel met gelatine gewerkt bij de bereiding van sorbetijs.

DMV, een divisie van zuivelproducent Campina, maakt voor de industriële productie van toetjes en ijs de gelatine-vervangers Excellion en Textrion.

In de keuken kan gelatine goed vervangen worden door agar-agar, ook wel kanten genoemd, dat wordt gewonnen uit een rode algensoort of zeewiersoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel "échte bakkers" bestellen hun taarten of een groot deel ervan tegenwoordig bij de fabriek. Je kunt het altijd vragen welk opstijfmiddel gebruikt is voor welk product, ze zouden dat moeten weten.

In het originele kwark gebak recept zit van oudsher gelatine, maar kan dus vervangen worden/zijn.